donderdag 28 februari 2013

74. COLUMN (NAAR AANLEIDING VAN) SCHRIJFWEDSTRIJD GOUDE TIJDEN ZWARTE BLADZIJDEN, DE GESCHIEDENIS WORDT GESCHREVEN DOOR DE OVERWINNAARS, ZELFKRITIEK IS WAT EEN GEMIDDELD MENS ONTBEERT, ACTUALITEIT (VAN SCHRIJFWEDSTRIJD): De vuile handen van Willem van Oranje

THEMA BOEKENWEEK: GOUDEN TIJDEN, ZWARTE BLADZIJDEN

 

Friendzone

Ik ben niet bepaald een gemiddelde man. Als jongen viel ik al op meiden die ik tot mijn “friendzone” mocht rekenen en zelfs mijn puberzoon van veertien weet mij nu te vertellen dat dat wel het stomste is wat je kunt doen als je op iemand een oogje hebt.
Op één punt ben ik echter een heel gemiddelde vent: ik ben zeer visueel ingesteld. Natuurlijk kun je je twijfels hebben of dit vooroordeel over de verschillen tussen mannen en vrouwen op waarheid berust, maar zelf ben ik ervan overtuigd dat hoeveel kleurtinten (zie erotische roman: "Vijftig Tinten Grijs) je ook op een erotisch kasteelromannetje loslaat het geen bestseller onder mannen zal opleveren.
 

Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars

Mijn voorkeur voor kijken stopt niet bij erotiek of sport. Ook als het bijvoorbeeld om geschiedenis gaat, moet ik eerlijk bekennen dat ik liever een DVD bekijk dan dat ik er een boek over lees.
Dat de geschiedenis door de overwinaars wordt geschreven, is bekend. Maar dat voor het “op beeld zetten” van geschiedenis precies hetzelfde geldt, besefte ik pas toen ik DVD’s over bepaalde historische onderwerpen zocht.
Probeer bijvoorbeeld maar eens DVD’s te vinden over de Vietnamoorlog; dat valt niet mee. Ja, DVD’s over de Tweede Wereldoorlog zijn er zat. Sterker: elk jaar komen er weer nieuwe uit. Alsof ze nu opeens met nooit eerder vertoonde beelden komen van Adolf en Eva in hun Hof van Eden dat minstens duizend jaar had moeten bestaan, maar dat eindigde in een tragische Romeo en Julia-achtige scène.
 

Zelfkritiek is wat een gemiddeld mens ontbeert

Winnaars melken nu eenmaal tien keer liever het succes van een gewonnen oorlog uit dan dat ze pijnlijke herinneringen in beeld brengen. Zelfkritiek is wat een gemiddeld mens ontbeert, laat staan een hele natie.
Ook Nederland schrijft en regisseert het liefst haar eigen geschiedenis. Helden willen wij hebben en helden zullen wij krijgen: Willem van Oranje, Piet Hein, Michiel de Ruyter etc. Wie interesse heeft in een meer genuanceerd beeld van onze “helden” kan echter het best wachten op jonge VWO-scholieren die de uitdaging aangaan om prijswinnende werkstukken te maken over bijvoorbeeld de vuile handen van Willem van Oranje.
Ik kijk nog steeds graag naar geschiedenis-DVD’s. Maar het vinden van een goede non-fictie DVD over de rol van Nederland tijdens de zeventiende-eeuwse slavernij of gedurende de politionele acties in Indonesië drie eeuwen later zal geen gemakkelijke opgave zijn. Overwinnaars schrijven niet alleen geschiedenisboeken,
maar maken ook geschiedenis-DVD’s.

Misschien moet ik toch maar eens “Vijftig tinten grijs” gaan lezen.
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie. 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten