Actualiteit - Religie/Geloof - Goed/Kwaad - Filosofie
Pater Frans van der Lugt
Afgelopen week werd de
Nederlandse pater Frans van der Lugt in Syrië doodgeschoten door (vermoedelijk) moslimextremisten. Van der
Lugt woonde jarenlang in Syrië waar hij opkwam voor de zwakkeren in de
samenleving.
Agnost
Net als ieder mens hier op aarde weet ik niet of God
bestaat. Dat geldt voor de paus net zo goed als voor mij. Het enige verschil
tussen de paus en mij hierbij is dat hij ervan overtuigd is dat God bestaat (tenminste daar ga ik voor het gemak van uit) en ik
niet.
Ondanks dat ik als wetenschapper zonder bewijzen aan beide kanten (je kunt - vooralsnog - niet bewijzen dat God bestaat noch dat Hij niet bestaat) niets kan en mag uitsluiten en ik mezelf aldus als
agnost beschouw, vermoed ik meer dat God niet bestaat dan dat Hij wel
bestaat. En ik geloof zeker niet in het beeld van God dat door de gelovige mensen (christenen, moslims, joden etc.) is gecreëerd. Althans zo zie ik dat.
Dit maakt mij officieel tot een atheïstische agnost. En ja, je hebt óók gelovige agnosten. Dat zijn alle mensen die net als ik erkennen dat de mens de kennis niet heeft om te weten of God wel of niet bestaat, maar die er desondanks de voorkeur aan geven om toch in (een) God te geloven. Zelf geloof ik overigens dat je kunt stellen dat alle mensen per definitie agnosten zijn en dat aldus op dit terrein alle mensen in te delen zijn in twee groepen: de gelovige agnosten tegenover de niet gelovige of atheïstische agnosten. Maar dat is een discussie voor later..
Maar één ding weet ik wel zeker: als ik in God zou geloven dan zou ik ook in de Duivel (moeten) geloven.
Maar één ding weet ik wel zeker: als ik in God zou geloven dan zou ik ook in de Duivel (moeten) geloven.
Er moet ook een Satan zijn
Kijkend naar onze wereld kan ik niet anders dan concluderen dat als er
inderdaad een God is die staat voor al het Goede in de wereld er dan ook een Satan
moet zijn die al het Kwade vertegenwoordigt en verklaart.
Uiteraard ga ik er bij
dit standpunt van uit dat als God bestaat Hij in meer of mindere mate invloed uitoefent
op onze wereld en Hij dus tekenen van Zijn aanwezigheid en goedheid afgeeft die
wij zouden moeten kunnen zien (zie ook columns 42, 43, 44 en 52).
Want als God
zou bestaan, maar Hij zou zich nergens mee bemoeien en zich van alles volledig
afzijdig houden dan zou je je kunnen afvragen wat in dat geval voor de mens de
meerwaarde van zijn geloof in God zou zijn. Dat deze gedachte voortkomt uit een
heel (egoïstisch) menselijk trekje besef ik terdege: de mens moet natuurlijk wel
het idee hebben dat zijn inspanning iets oplevert, zoals bijvoorbeeld een plekje in de hemel.
Meer tekenen van de duivel dan van God
Als ik naar de wereld kijk, moet ik eerlijk bekennen dat ik de neiging heb om meer
tekenen van de aanwezigheid van de Duivel te zien dan van een God. Al kan ik die
neiging rationeel meteen ook (gedeeltelijk) verklaren.
Ten eerste verkoopt
slecht en negatief nieuws in de massamedia nu eenmaal beter dan goed en
positief nieuws waardoor we kunnen stellen dat ons beeld van de wereld (hopelijk)
een beetje ten nadele wordt vertekend. Iets wat overigens in onze directe
omgeving grappig genoeg weer andersom geldt: mensen “verkopen” naar bekenden eerder
goed nieuws om vooral positief over te komen. Facebook is daar een uitstekend
voorbeeld van. Over een vertekend beeld gesproken...
Kwaadaardige kenmerken
De tweede reden komt voort uit mijn eigen logica, maar lijkt mij niet minder
plausibel. Om op posities te kunnen komen waar je veel macht en invloed hebt en
de kans op publiciteit en beïnvloeding van de algemene beeldvorming dus groter
is, zijn (ook) karaktereigenschappen nodig die eerder in de categorie slecht/kwaad
vallen dan in de categorie goed: zelfoverschatting, egocentrisme en narcisme,
liegen en bedriegen, sluw en manipulatief, gebrek aan empathie en schuldgevoel,
weinig zelfbeheersing/kort lontje, gebrek aan zelfkritiek en
verantwoordelijkheidsgevoel etc.
Oplettende lezers zullen in dit lijstje de
kenmerken van psychopaten herkennen en dat klopt. Inmiddels hebben diverse
onderzoeken aangetoond dat mensen die in meer of mindere mate psychopathische kenmerken
bezitten meer dan gemiddeld presteren en om deze reden ook meer te vinden zijn in
succesvolle (leidinggevende) banen als directeur en manager.
Maar ook bijvoorbeeld
chirurgen en advocaten blijken op deze kenmerken bovengemiddeld te scoren. Dus
zonder dat wij het beseffen, kan die ene charmante advocaat achter zijn
welbespraakte voorkomen wellicht een narcistische, sluwe, manipulatieve, leugenachtige
en gewetenloze psychopaat zijn. Hmmm, interessant…
Maar als zich in genoemde functies al relatief veel psychopaten met kwaadaardige kenmerken kunnen bevinden, hoe moet dat dan wel niet zitten met het meest machtige beroep ter wereld namelijk die van (inter)nationaal (wereld)leider en dictator? Niet voor niets heeft deze wereld meer Assads, Kim Jong-Uns, Mugabes, Khadafi’s, Saddam Hoesseins, Poetins en vergelijkbare kwaadaardige dictators voortgebracht dan goede leiders als een Nelson Mandela. Als die verhouding gelijk was geweest, zou Mandela natuurlijk nooit zo’n legende zijn geweest als nu het geval is.
Maar als zich in genoemde functies al relatief veel psychopaten met kwaadaardige kenmerken kunnen bevinden, hoe moet dat dan wel niet zitten met het meest machtige beroep ter wereld namelijk die van (inter)nationaal (wereld)leider en dictator? Niet voor niets heeft deze wereld meer Assads, Kim Jong-Uns, Mugabes, Khadafi’s, Saddam Hoesseins, Poetins en vergelijkbare kwaadaardige dictators voortgebracht dan goede leiders als een Nelson Mandela. Als die verhouding gelijk was geweest, zou Mandela natuurlijk nooit zo’n legende zijn geweest als nu het geval is.
Representant van het pure kwaad
Mijn punt is dat als ik vanuit de tegenstellingen goed/God – kwaad/Duivel naar
deze wereld kijk - waarbij mijn beeldvorming net als bij iedereen voor een
belangrijk deel wordt bepaald door mensen op invloedrijke posities - ik tot de
conclusie kom dat ik aan de top in het algemeen meer bewegingen richting het
kwaad zie dan richting het goede.
Stel dat ik God zou zijn en ik moest één
persoon zien te vinden die ik kon bekronen als DE personificatie van het goede
dan zou ik niet op de hoogste maar juist op de laagste niveaus zoeken. De kans
dat ik zo iemand vind op het niveau van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk voor een
goede doelenorganisatie in het meest arme land van Afrika acht ik vele malen
groter dan dat ik zo iemand zou vinden ergens aan de top, bijvoorbeeld van dezelfde
organisatie.
Voor mij is de moord op Frans van der Lugt het zoveelste voorbeeld van de aanwezigheid van het pure kwaad in deze wereld en dus wellicht - indien ik ooit gelovig zou worden - van het bestaan van de Duivel.
Voor mij is de moord op Frans van der Lugt het zoveelste voorbeeld van de aanwezigheid van het pure kwaad in deze wereld en dus wellicht - indien ik ooit gelovig zou worden - van het bestaan van de Duivel.
Iemand die de behoefte
voelt om tijdens een vreselijke oorlog een vredige 75-jarige man die
humanitaire hulp biedt aan iedereen die dat nodig heeft (dus ook moslims!) twee
kogels door zijn hoofd te schieten, kan ik met geen mogelijkheid anders
omschrijven dan als een representant van het pure kwaad.
Natuurlijk kun je hier
tegenover stellen dat de pater juist weer kan worden gezien als een teken van het
bestaan van God en het goede, maar dat neemt niet weg dat ik dan toch helaas
moet concluderen dat ook hier weer uiteindelijk het goede aan het kortste eind
heeft getrokken.
Filosoof Leibniz: Godsexcuses of théodicées
Uiteraard liggen er vanuit het geloof weer bekende Godsexcuses of théodicées
klaar om ook dit drama een plek te geven: “God’s wegen zijn ondoorgrondelijk”,
“Pas door het lijden leren we God echt kennen” of wellicht wilde God de pater gewoon
snel bij zich hebben.
De Duitse Filosoof Gotffried Leibniz die onze wereld beschouwde als de
best mogelijke wereld die God kon scheppen, kwam in zijn in 1710 geschreven
“Essais de Théodicée” als eerste met de term théodicée (samenvoeging van twee Griekse
woorden: theos = God en dikè = rechtspraak): de verdediging van de hoogste
wijsheid van het opperwezen ondanks alles wat die wijsheid lijkt te
weerspreken.
In zijn poging om antwoord te geven op de vraag hoe het bestaan
van kwaad te rijmen valt met het geloof dat God goed is, kwam Leibniz met het
onderscheid tussen drie soorten kwaad: het metafysische, het fysische en het morele.
Het metafysische kwaad is gewoon aangeboren,
omdat al het geschapene per definitie onvolmaakt is want anders zou het even
goddelijk zijn als zijn schepper.
Het fysische kwaad draait om bijvoorbeeld ziekte,
leed en verdriet en dat is goed dat het bestaat omdat het nuttig kan zijn voor het
behoud van het individu of als straf met als doel de mens moreel te verbeteren.
Het morele kwaad tenslotte is onvermijdelijk aangezien God de mens vrijheid
heeft gegeven en dit kwaad voortkomt uit de zondige kant van de mens waar hij
zelf voor kan kiezen.
Persoonlijk vind ik al dit soort rechtvaardigingen achteraf - excusez le mot - dooddoeners en een duidelijke poging tot cognitieve dissonantiereductie: je hebt ergens voor gekozen (God) maar toch voel je er ook een bepaald ongemak bij (door het aanwezige kwaad in de wereld) en die probeer je dan maar te verminderen door redenen te bedenken waarom je keus wel degelijk de juiste is.
Persoonlijk vind ik al dit soort rechtvaardigingen achteraf - excusez le mot - dooddoeners en een duidelijke poging tot cognitieve dissonantiereductie: je hebt ergens voor gekozen (God) maar toch voel je er ook een bepaald ongemak bij (door het aanwezige kwaad in de wereld) en die probeer je dan maar te verminderen door redenen te bedenken waarom je keus wel degelijk de juiste is.
Griekse filosooof Epicurus: Epicureïsche paradox
Als God bestaat en Hij kan invloed uitoefenen op de mensen en op wat ze elkaar
aandoen en toch gebeurt er zo’n drama als bij Frans van der Lugt dan zijn er
voor mij simpel gezegd twee conclusie mogelijk: of God bestaat maar de Duivel ook
en zitten die twee eeuwig met elkaar in de clinch waarbij soms de een wint en
dan weer de ander. Of er speelt iets heel anders, namelijk dat het uitgangspunt dat God bestaat gewoon helemaal niet klopt.
Natuurlijk kiezen veel gelovigen voor een derde mogelijkheid: God bestaat en
heeft om diverse redenen ook het Kwaad geschapen. Maar die vind ik rationeel moeilijk zo niet onmogelijk te verklaren en vrij makkelijk te weerleggen ofwel gewoon ontzettend zwak voor God uitvallen via de briljante Epicureïsche paradox van de
Griekse filosoof Epicurus (341-270 v. Chr. - zie column 44).₁
Voor Frans van der Lugt kan ik alleen maar hopen dat God toch bestaat en hij nu in de hemel is. Maar als een echte agnost denk ik alleen maar: ik weet het niet. Een gedachte die de paus, heel begrijpelijk, maar al te graag opzij zal zetten voor de overtuiging dat de pater nu inderdaad bij God is.
Voor Frans van der Lugt kan ik alleen maar hopen dat God toch bestaat en hij nu in de hemel is. Maar als een echte agnost denk ik alleen maar: ik weet het niet. Een gedachte die de paus, heel begrijpelijk, maar al te graag opzij zal zetten voor de overtuiging dat de pater nu inderdaad bij God is.
Waar Frans van der Lugt ook is: dat hij moge rusten in vrede.
Tonko
Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.
₁ Het argument van
Epicurus (de Epicureïsche paradox):
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig.
Kan Hij het wel en wil Hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we hem dan God?
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig.
Kan Hij het wel en wil Hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we hem dan God?
Filosoof Gottfried Leibniz (3x)
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten