vrijdag 19 oktober 2012

36. COLUMN PUBERTEIT, BJÖRN BORG ONDERBROEKEN, SKRILLEX, PRIVÉ: Afgezakte broeken

ONDERWERPEN: PRIVÉ - PUBERS


Van mijn kont afgevallen

Een paar jaar geleden moesten mijn oudste zoon en ik hard lachen om al die puberknullen met hun afgezakte broeken. Waarvan sommigen hun broek zover lieten afzakken dat ze er de wet van de zwaartekracht mee tartten.
Bij mij als puber was die broek al lang van mijn kont afgevallen, maar ik had (en heb?) vrij smalle heupen. Zo kortte mijn moeder bijvoorbeeld al mijn tennisbroeken rond het elastiek in omdat ik bang was dat ze anders zouden afzakken. Toen de aantrektouwtjes in de sportbroeken hun intrede deden, was ik heel opgelucht.  
 

Björn Borg-onderboeken

Boven de afgezakte broeken zagen we vaak Björn Borg-onderbroeken uitsteken, want je moet natuurlijk wel aan de hele wereld laten zien hoe cool je bent.
Als tennisgek knulletje was ik vroeger een fan van Björn Borg, maar ik vraag me af wie van de huidige pubers überhaupt weet wie dat was/is. Ik heb ooit eens overwogen om een T-shirt te laten bedrukken met een afbeelding van deze beroemde tennisser uit de eind jaren zeventig met de tekst: “Dít is dus Björn Borg (alleen kostte dit t-shirt slechts zes euro).”
Minder dan een jaar later droeg mijn zoon ook afgezakte broeken en zag ik meer van zijn onderbroeken dan mij lief is. Overigens niet van het merk Björn Borg, want dat was mij (en mijn zoon blijkbaar ook) te duur.
 

Skrillex

Inmiddels is mijn zoon veertien jaar en druk bezig met het opbouwen van zijn imago. Zo heeft hij sinds kort een stijltang. Ik wist niet eens wat dat was, maar dat is dus zo’n elektrisch apparaat om je haar mee te “stylen”. Vroeger een vrouwending, maar tegenwoordig ook steeds meer gebruikt door mannen.
Mijn zoon strijkt er zijn haar mee glad omdat hij de slag in zijn haar maar niets vindt. Als ik denk aan het vreselijke moment waarop mijn kapster aan het eind met haar spiegeltje om mijn hoofd heen en weer zwaait om mijn toenemende kaalheid van alle kanten te belichten, benijd ik hem. Ik zou een moord doen voor zijn haardos, mét slag. De nieuwe haarstijl heeft hij een beetje van zijn popidool Skrillex. Roep niet “Wie?”, want Skrillex is zoals we allemaal weten een wereldberoemde Amerikaanse dubstep-producent.
 

Reverse psychology

Mooi is het om te zien hoe beledigd hij raakt als ik zeg dat het niet mijn muzieksmaak is, terwijl ik me afvraag hoe hij zou hebben gereageerd als ik wildenthousiast had gedaan. Volgens mij moet je je dan pas echt zorgen gaan maken, zei ik tegen hem. Ik vraag me ook af hoe hij zou reageren als ik opeens ook afgezakte broeken ging dragen. Goed idee misschien. “Reverse psychology” heet dat geloof ik. Jammer alleen dat mijn smalle heupen dat (niet) tegenhouden…
  

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


Björn Borg (foto: Tonko)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten