dinsdag 22 oktober 2013

99. COLUMN ZWARTE PIET DISCUSSIE, RACISME, DISCRIMINATIE, HET IS BIJ DISCRIMINATIE NET ALS BIJ PESTEN, DE MATE VAN GEVOELIGHEID BEPAALT, DE ASSOCIATIES MET ZWARTE PIET, ACTUALITEIT: Zwarte Piet en blanke vla

ONDERWERPEN: ZWARTE PIET - RACISME EN DISCRIMINATIE - PESTEN


Irritatie

“VN-rapporteurs voor minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de rol van Zwarte Piet bij het Sinterklaasfeest.”
Ik was niet van plan om ook maar één woord vuil te maken aan deze jaarlijks terugkerende o zo onbenullige discussie. Vergeleken hiermee vind ik zelfs die hele soap rondom de ludieke wijze waarop Nederland en Rusland hun feestjaar vieren nog interessant. Maar dit bericht vormt voor mij de druppel om toch mijn irritatie te uiten. Ik krijg haast PVV-achtige neigingen om te zeggen dat ze met hun handen van ons land en onze tradities moeten afblijven. Ja mensen: vergeet allemaal even alle ellende rondom de economische crisis en die paar doden door natuurrampen en oorlogen; het afschaffen van de Zwarte Pieten in Nederland, dát is waar wij ons druk over moeten maken!
 

Get a life

Als ik ergens bijna nog meer een hekel aan heb dan aan racisme en discriminatie dan is het wel aan van die mensen die geen gelegenheid onbenut laten om te laten weten dat ze zich weer eens over iets gediscrimineerd voelen.
Discriminatie lijkt steeds vaker niet langer te draaien om écht serieuze vormen van discriminatie, maar meer om de overgevoeligheid van een kleine groep “betrokkenen” dat blijkbaar niets anders te doen heeft dan zich te wentelen in de slachtofferrol.
Natuurlijk kun je stellen dat het een niet los staat van het ander en natuurlijk is dat waar. Het is bij discriminatie net als bij pesten. In bepaalde situaties is elke discussie overbodig: hier wordt gepest en dat ziet iedereen. Maar in situaties waarin sprake is van een soort gedrag dat ergens tussen plagen en pesten in zit, is het de mate van gevoeligheid van de ontvanger die bepaalt naar welke kant de balans uitslaat. Waar de een vindt dat hij een beetje gedold wordt en er dus weinig aandacht aan besteedt of er zelfs om lacht, ervaart de ander het als vervelend pestgedrag.
Maar God allemachtig, ik mag toch hopen dat er grenzen zijn die we allemaal met ons gezond verstand kunnen inschatten om het onderscheid te kunnen maken tussen daadwerkelijke discriminatie en de variant waarin men vanuit een overdreven overgevoeligheid doorslaat.
Ik vraag me af wat voor type mensen het zijn die zich over dit soort zaken zo druk maken. Net als met die lui die ervoor gezorgd hebben dat de negerzoenen tegenwoordig door het leven gaan als Buys Zoenen. “Waar ik me op deze wereld vooral aan erger? Ja, dat weet ik wel: ik stoor me eraan dat ze die chocoladelekkernij gevuld met wit schuim een negerzoen hebben genoemd.” Mens, get a life alsjeblieft!
 

Associaties met Zwarte Piet

Natuurlijk kun je het Sinterklaasfeest uitvoerig analyseren en daarbij tot de conclusie komen dat het in oorsprong een racistische achtergrond heeft. En laten we eerlijk zijn: dat klopt. Dat het feest niet draait om een machtige negerbaas met blanke knechtjes als hulpjes maar wel om de omgekeerde variant berust natuurlijk niet op toeval (al zijn beide varianten overigens racistisch uiteraard!).
Maar wie me nu gaat vertellen dat hierdoor al die miljoenen kinderen jarenlang bewust dan wel onbewust zijn opgevoed met het idee dat alle donkere mensen minder zijn en het verdienen om als knechtjes te worden behandeld, slaat de plank volledig mis. Wellicht dat Maurice de Hond financiële kansen ziet om onderzoek te doen naar de associaties die een gemiddeld Nederlands kind heeft met Zwarte Pieten, maar dan kan ik alvast de uitkomsten verklappen: plezier, feest, lachen, gekke grapjes uithalen, lenige trucjes doen, pepernoten gooien, snoepgoed en cadeautjes uitdelen etc.
Ironische aanvulling hierop is dat ik denk (niet heel gewaagd) dat er veel meer kinderen zullen zijn die negatieve associaties met Sinterklaas hebben dan met Zwarte Piet. Voor Sinterklaas zal menig kind een beetje bang zijn, aangezien we het hier hebben over de grote (witte) baas die beslist of jij goed dan wel stout bent geweest, met alle mogelijke vervelende consequenties van dien. Bij de gedachte aan Zwarte Piet daarentegen zal vrijwel elk kind alleen maar blij worden. Want wie houdt er nou niet van Zwarte Piet?
 

Harde wereld

Natuurlijk zullen er altijd donkere mensen zijn die vroeger, nu en in de toekomst wel eens door de omgeving met Zwarte Piet zijn/worden vergeleken. Hoe vervelend ook staat daar tegenover dat je niet wilt weten waar kinderen elkaar tegenwoordig allemaal voor uitmaken. Neem woorden als “homo”, “hoer” en “mongool” en combineer deze met bijvoorbeeld “kut” of ziektes als “kanker” en “tyfus” en ik vrees dat je al aardig de top tien scheldwoorden onder pubers te pakken hebt.
Tegen de kleine groep negers die zich gekwetst voelt door het woord Zwarte Piet zou ik dan willen zeggen: sluit aan in de rij. Het vreselijk hypocriete aan dit alles is dat de kans groot is als je iemand uitscheldt voor “homo”, “kankermongool”, “kuthoer” of “tata” (bleekscheet) je ermee weg zult komen, maar dat als je een neger voor Zwarte Piet uitmaakt je wellicht in de problemen komt omdat dat wel zo kwetsend en racistisch is.
We leven nu eenmaal in een harde wereld waarin je beter je kostbare tijd kunt besteden aan jezelf en je kinderen tegen dit alles te wapenen dan aan het steeds opnieuw je gelijk proberen te halen over iets dat, als je eerlijk bent, in nog veel meer soorten en maten voortkomt en helaas nooit zal verdwijnen.
Het ironische is nog dat degenen die al deze ophef veroorzaken eerder een averechts effect zullen bereiken dan het effect dat ze beogen. Door steeds maar de nadruk te leggen op het racistisch karakter van Zwarte Piet lijkt het mij niet ondenkbaar dat je er een soort van slapende (domme) honden mee wakker maakt. En zeker als er hierdoor een verbod op Zwarte Pieten zal komen.
 

Een goed milieu begint bij jezelf

Het doet me allemaal een beetje denken aan iets wat mijn zoon van dertien met een vriendje van elf kort geleden in hartje Amsterdam overkwam. Zij werden benaderd door een aantal donkere (sorry, kan er ook niks aan doen) knullen van ongeveer achttien jaar die aan hen vroegen of ze even hun mobiel mochten lenen om iemand te bellen. Mijn zoon trapte er gelukkig niet in, maar zijn vriendje twijfelde waarop hij te horen kreeg “Je vertrouwt ons zeker niet omdat we zwart zijn hè?” Waarna hij toch maar besloot zijn mobiel “uit te lenen”.
De afloop laat zich raden: hij heeft zijn mobiel nooit meer terug gezien. De donkere jongens kunnen er trots op zijn dat ze met dit soort gedrag het door hun zelf aangehaalde en aan het vriendje van mijn zoon verweten racisme juist in de hand werken. Het vriendje heeft zijn lesje geleerd en zal niet snel meer zijn mobiel aan onbekenden uitlenen. Maar zeker niet meer aan een groepje donkere knullen dat suggereert dat je racistisch bent als je niet meewerkt.
Juist die lui die de mond zo vol hebben van discriminatie en gediscrimineerd worden, vind ik verdacht. Vaak zijn zij zelf juist het meest racistisch van allemaal. Het is net als met mensen die steeds roepen dat ze zo gelukkig zijn. Als je gelukkig bent, voel je niet de behoefte om dat steeds maar weer opnieuw te roepen. Dan ben je het gewoon. Als je iedereen om je heen gelijk behandelt, ben je niets steeds bezig met het onderwerp discriminatie. Een goed milieu begint bij jezelf.
Mocht ik nu negers hebben beledigd omdat ze niet tegen het woord “neger” kunnen dan hebben ze pech. Zo lust ik er nog wel een paar (het woord neger is trouwens afgeleid van het Spaanse en Portugese woord "negro" wat zwart betekent). Noem mij nooit meer een “blanke”, want dat vind ik zeer kwetsend en discriminerend. Blank associeer ik met leeg en kleurloos en je raakt me diep in mijn ziel met deze zware belediging. Ik denk dat ik ook maar eens ga protesteren tegen die aanstootgevende blanke vla in de supermarkt.
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten