zondag 31 augustus 2014

153. COLUMN VERSCHILLEN TUSSEN KATTEN- EN HONDENLIEFHEBBERS: Als dat een juiste afspiegeling is van de mensheid verklaart dat een hoop

VERSCHILLEN TUSSEN KATTEN- EN HONDENLIEFHEBBERS 

 

Tijgertje en Bazinga

We hebben sinds kort twee nieuwe katten, een broertje en zusje van 1 april 2014. Mijn dochter wilde een kitten die ze helemaal zelf zou verzorgen; tenminste om de week als ze bij mij is (ik ben co-ouder). Het werden er twee, omdat kittens via het asiel vaak per twee worden verkocht en ik het bovendien wel zo gezellig vond. Voor de kitten zelf, maar ook gewoon voor mij/ons.
 
De naam van het katertje stond met dank aan mijn tijgerliefhebbende dochter al lang van tevoren vast: Tijgertje. Ik vroeg haar of ze niet een nóg originelere naam kon bedenken, maar nee dat kon ze niet. Dus verzon ik maar een naam voor zijn zusje die er “perfect” bij paste. Nee geen Leeuwtje of zoiets, maar Bazinga.
Wie de comedyserie “The Big Bang Theory” volgt, kent de term. Steeds wanneer super-nerd Sheldon een poging doet tot het maken van een grap en die uiteraard wederom door niemand wordt begrepen, roept hij: “Bazinga!” Wat dus zoiets betekent als “gefopt, grapje!”
 

Vreetmonsters

Aanhalige schatjes zijn het. Maar ook irritante stalkers die je overal in het huis volgen als je met iets (schijnbaar) eetbaars rondloopt. En ik moet niet zo dom zijn om te denken dat ik even rustig op de bank iets kan eten, want dan word ik onmiddellijk door die vreetmonsters gegrepen. Zelfs de minuscule restjes rondom mijn mond laten ze niet met rust als ze erbij kunnen.
De mormels kennen totaal geen schaamte. Ze in de hal zetten met de deur dicht is het enige wat helpt, aangezien die eigenzinnige katten zich nu eenmaal niet zomaar laten commanderen zoals bijvoorbeeld honden. Wat ik stiekem dan wel weer kan waarderen.
 

Logisch

Mijn dochter kwam een tijdje terug met een nieuwtje dat ze op het jeugdjournaal had gezien. Onderzoek had uitgewezen dat eigenaren van katten andere karaktereigenschappen hebben dan hondeneigenaren. Dat ze dit aan mij vertelde, kwam omdat ze wist dat ik deze overtuiging al heel lang heb.
Sommige dingen in het leven zijn wat mij betreft zo logisch en voor de hand liggend dat een onderzoek ernaar alleen maar een formaliteit zou zijn. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met de politieke termen links en rechts. Zonder dat ik weet of er ooit serieus, uitgebreid onderzoek naar is gedaan, durf ik gerust te stellen dat linkse mensen empathischer, socialer, minder materialistisch, minder egoïstisch en meer begaan met de zwakkeren in de samenleving, het milieu en de dieren zijn dan rechtse mensen. Elk onderzoek hiernaar zal mijn overtuiging bevestigen en dus niet bepaald spectaculair zijn.
 

Verschillen tussen katten- en hondenliefhebbers

Ondanks dat het van een iets andere orde is, heb ik hetzelfde met onderzoek naar de verschillen tussen katten- en hondenliefhebbers. Of je meer een katten- of hondenmens bent, zegt een boel over jou als persoon; geen twijfel over mogelijk. Al zullen er altijd uitzonderingen zijn en bestaan er uiteraard ook mensen die geen voorkeur hebben.
Honden zijn groepsdieren die in hun roedel een duidelijke rangorde hebben. Katachtigen daarentegen zijn veel meer solitaire dieren. Alhoewel huiskatten wel veel socialer blijken te zijn dan algemeen gedacht. Wat ik als kattenmens uit ervaring kan bevestigen: vrijwel alle katten die ik heb gehad, vond ik behalve zeer lief en aanhankelijk vooral erg sociaal.   
Jarenlang was ik ervan overtuigd dat kattenliefhebbers zacht(aardig)er, minder dominante en minder hiërarchisch ingestelde mensen zouden zijn dan hondenliefhebbers. Hierop aansluitend verwachtte ik dat mensen die van controle, structuur, discipline en regels houden eerder voor een hond zouden gaan en dat mensen die hier weinig behoefte aan hebben en die een meer nonchalante, onafhankelijke houding hebben, weer sneller voor een kat zouden kiezen.
 

Non-conformistischer

De resultaten van het onderzoek bevestigen mijn vermoedens. Hondenliefhebbers blijken over het algemeen extroverte, actieve, energieke buitenmensen te zijn die zich keurig aan de regels houden. Terwijl kattenliefhebbers daarentegen weer meer introvert, gevoeliger, open-minded, experimenteler en non-conformistischer zijn.
Ondanks dat ik de eerste ben die dit soort kleine onderzoeken met grote korrels zout neemt, moet ik erkennen dat ik het wel kon waarderen om te lezen dat kattenliefhebbers hoger scoren op intelligentie dan hondenliefhebbers. Zorgelijk hierbij is echter dat 60% van de ondervraagden een hondenmens beweert te zijn, terwijl slechts 11% een duidelijke voorkeur voor katten heeft. Als dat een juiste afspiegeling is van de mensheid verklaart dat een hoop...
 

Max en Rakker

Overigens durf ik er ook geld op in te zetten (niet dat ik veel heb) dat zich onder linkse mensen veel meer kattenliefhebbers bevinden dan onder rechtse. Zeker na dit onderzoek vind ik dat persoonlijk een inkoppertje.
Ik ben in elk geval gerustgesteld. Als de resultaten van dit onderzoek totaal anders waren geweest dan wat ik verwachtte, was er een grote deuk in mijn zelfvertrouwen ontstaan en had ik tot overmaat van ramp mijn dochter moeten vertellen dat Tijgertje en Bazinga zouden worden vervangen door twee honden. Als troost had ze dan wel beide hondennamen mogen verzinnen. Ik gok op "Max" en "Rakker".     
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
Tijgertje (li) en Bazinga (re - foto: Tonko)
 
The Big Bang Theory: "Bazinga!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten