woensdag 3 september 2014

154. COLUMN TOEVAL BESTAAT NIET, BROERS ONSCHULDIG DERTIG JAAR IN GEVANGENIS: Alles gebeurt met een reden en alles komt goed!

ONDERWERPEN - TOEVAL - ALLES GEBEURT MET EEN REDEN

 

Behoefte aan controle

Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat toeval niet bestaat. Dat alles gebeurt met een reden. Van alle vormen van behoefte aan controle die de mens kan hebben, vind ik dit wel een van de meest extreme. Ik vermoed dat als je de achtergrond van deze overtuiging gaat analyseren je op een hoop (faal)angst, onzekerheid en gebrek aan (zelf)vertrouwen zult stuiten.
Meestal zijn het absoluut geen kwaadwillende mensen die hierin geloven. Ze hanteren deze gedachte uit zelfbescherming omdat het ze geruststelt: wat er ook gebeurt, hoe erg het ook is, je hoeft je geen zorgen te maken. Alles gebeurt met een reden en alles komt goed.
Ik benijd die mensen. Of er nou in Oekraïne een vliegtuig wordt neergeschoten met je dochter aan boord of dat je zoon in het Midden-Oosten wordt onthoofd door een stelletje geloofsidioten, het maakt allemaal niet uit. Wees relaxed. Het gebeurt niet zomaar. Alles gebeurt met een reden en alles komt goed.
 

Een laissez-faire leven

Eigenlijk is het leven heel simpel als je dit gelooft en kun je met een gerust hart een laissez-faire leven gaan leiden. Want het maakt toch allemaal niets uit wat je doet. Alles gebeurt met een reden en alles komt goed.
Echt doodzonde dat ik niet zo ben. Ik zit me bij het volgen van het wereldnieuws alleen maar continu op te winden over al het onrecht dat plaatsvindt. Daarbij vraag ik me regelmatig af van oké, stel dat het klopt dat niets gebeurt zonder reden, kan iemand mij dan verdomme eindelijk eens die reden vertellen!
 

Dertig jaar onschuldig in gevangenis

Nu lees ik weer dat twee verstandelijk beperkte halfbroers in de Verenigde Staten (waar anders?) dertig jaar onschuldig in de gevangenis hebben gezeten. Ze zouden in 1984 een elfjarig meisje hebben verkracht en vermoord. De bekentenissen van de broers - toen negentien en vijftien jaar oud - zouden destijds onder grote druk zijn afgelegd (ja, dat blijkt). Maar nu heeft DNA-onderzoek dus uitgewezen dat niet zij het gedaan hebben, maar een andere man.
Geluk bij een ongeluk (?) is dat die man in 1984 nog een ander meisje vermoordde en toen toevallig (?) wel als de juiste dader werd aangewezen. Hij zit op dit moment nog steeds vast in de gevangenis.
Nog een ander geluk is dat in de tussentijd geen van de broers is geëxecuteerd. Ervan uitgaande dat die executie dan was gelukt, want dat blijkt in de Verenigde Staten ook nog niet zo vanzelfsprekend (zie column 129). De jongste broer had levenslang gekregen, maar de oudste wachtte nog steeds op zijn executie.
 

The best president ever

Ik leef mee met de ouders van deze broers. Als ze überhaupt nog leven althans, want na dertig jaar bestaat de kans dat ze ondertussen aan stress of verdriet zijn gestorven met de verschrikkelijke gedachte dat hun zoons de rest van hun leven onschuldig in de gevangenis moeten doorbrengen. Of nog veel erger: met de gedachte dat hun zoons een elfjarig meisje hebben verkracht en vermoord.
Maar mochten de ouders nog leven, wie maakt hen en "last but not least" de broers zelf even duidelijk dat alles toch echt gebeurt met een reden en dat het allemaal weer goed komt?
Het enige wat ik nu nog kan hopen is een Nelson Mandela-achtig scenario: na dertig jaar gevangenschap wordt één van de broers straks de nieuwe president van de Verenigde Staten en gaat hij de boeken in als dé president die vrede bracht in Israël, Irak en Syrië. The Best President ever!
 
Als dat gebeurt ben ik in één klap om en geloof ik voortaan ook dat alles een reden heeft.
 
Nu maar hopen dat zijn verstandelijke beperkingen deze broer er niet van zal weerhouden om de stap richting het Witte Huis te zetten.
Ter geruststelling: in de functie van de president van de Verenigde Staten is een verstandelijke beperking nooit een diskwalificatie gebleken…


Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
Afbeelding: Tonko
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten