zondag 13 december 2015

225. COLUMN ANOUCHKA VAN MILTENBURG, AFTREDEN VVD VOORZITTER TWEEDE KAMER, GESCHREVEN ONGESCHREVEN WETTEN IN DE POLITIEK, ACTUALITEIT: Mijn complimenten Anouchka, goed gedaan hoor meid!

AFTREDEN ANOUCHKA VAN MILTENBURG VVD VOORZITTER 2E KAMER

 

Anonieme klokkenluider

Dankzij een document van een anonieme klokkenluider binnen de Nederlandse politiek ken ik een geheim dat ik hierbij deel met mijn trouwe lezers. Uiteraard heb ik het document na inzage meteen door de papierversnipperaar gehaald en zal ik alles ontkennen als iemand mij hier ooit vragen over gaat stellen.
 

Handboek voor de beginnende politicus

Het document getiteld “Handboek voor de beginnende politicus” (2014) bestaat uit een reeks op papier gezette ongeschreven wetten binnen de politiek. Het document is samengesteld door een aantal slimme spindoctoren die het wel zo handig leek om alle ongeschreven wetten binnen de Nederlandse politiek samen te voegen tot één overzichtelijk geheel. Sindsdien krijgt iedere beginnende politicus in het diepste geheim dit handboek uitgereikt zodat hij precies weet hoe hij zich in het politieke theater dient voort te bewegen.
 

Geschreven ongeschreven wetten

Tussen al deze geschreven ongeschreven wetten pik ik er eentje als voorbeeld uit. Het gaat om ongeschreven wet 11.1: “Wat te doen bij gedwongen aftreden?”
Deze ongeschreven wet luidt als volgt: “Indien u in uw functie ernstige fouten of blunders hebt begaan die naar boven zijn gekomen en met geen mogelijkheid meer te herstellen zijn, dient u de eer aan uzelf te houden. Het aankondigen dat u aftreedt doet u door middel van het afleggen van een korte verklaring. Heel belangrijk hierbij is dat u de verklaring kort houdt en dat u na afloop onmiddellijk de zaal verlaat zonder ook maar één vraag van de pers te beantwoorden. Erken nooit schuld, beweer dat u altijd zorgvuldig heeft gehandeld, maak duidelijk dat u aftreedt in het algemeen belang (bijvoorbeeld door te verklaren dat u met uw aftreden wilt voorkomen dat er onrust op uw werkplek ontstaat en er anderen mee belast worden) en laat weten dat u trots bent op alles wat u met deze prachtige baan heeft bereikt en vergeet tenslotte natuurlijk niet al uw collega’s hartelijk te bedanken voor de mooie tijd en fijne samenwerking.”
 

Aftreedspeech Anouchka van Miltenburg

Van VVD Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg was al bekend dat ze het handboek van A tot Z uit haar hoofd had geleerd alvorens deze door de papierversnipperaar te gooien en afgelopen zaterdag zagen we daar het definitieve bewijs van tijdens haar aftreedspeech. Mijn complimenten Anouchka, goed gedaan hoor meid!

Daar waar ik zelf het hebben van zelfkennis, het geven van zelfkritiek en het tonen van kwetsbaarheid altijd zal blijven zien als tekens van kracht zullen in de politiek en op vele andere hoge (machts) posities altijd andere – ongeschreven - wetten blijven gelden. In deze wereld waarin het recht van de sterkste meer geldt en overheerst dan waar dan ook, kent men dergelijke "zwaktes" niet. 
 

Tonko


Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten