donderdag 12 mei 2016

246. COLUMN NATIONALE NATUUR QUIZ (BNN), PASSIE VOOR NATUUR, DE GEVLEKTE SCHEERLING PLANT VAN SOCRATES, WINNAAR RUBEN SMIT, BRITT DEKKER, MOOIE LES OVER NATUUR ÉN VOOROORDELEN, ACTUALITEIT: Vanaf dat moment was ik meteen voor Britt

NATIONALE NATUUR QUIZ - LES OVER NATUUR EN VOOROORDELEN

 

Nog een hoop te winnen

Gisteren stuitte ik tijdens het zappen op de Nationale Natuur Quiz van BNN. Tijdens het beantwoorden van de multiple choice vragen over de Nederlandse natuur werd bevestigd wat ik al wist: op het gebied van kennis over de natuur heb ik nog een hoop te winnen.
Ik weet wel hoe dit komt. In elk geval gelukkig niet omdat de natuur mij niet zou interesseren. Het probleem is dat ik me voor zoveel dingen interesseer dat ik gewoon prioriteiten moet stellen.
Als visueel ingesteld persoon - ik kijk liever naar een documentaire dan dat ik een boek lees - kun je aan mijn grote stapel nog ongeziene DVD’s en opgenomen televisieprogramma’s zien dat ik een voorkeur heb voor onderwerpen als het heelal, wetenschap of geschiedenis boven de natuur. Wat overigens ook komt door het feit dat ik iemand ben die in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kennis wenst op te doen en natuurdocumentaires wat dat betreft niet het meest efficiënt zijn. Daarin draait het vaak om de prachtige beelden en zou er wat mij betreft tussendoor juist veel meer informatie mogen worden gegeven. Want over één ding zijn de allergrootste natuurliefhebbers en ik het eens: wie zich in natuur en dier verdiept, stuit op de meest fascinerende dingen en mysteriën.
 

Socrates en het gif van de gevlekte scheerling

Qua kennis ben ik nu overigens al zover dat ik soms het idee heb dat ik in mijn leven meer bezig ben met het verzamelen van kennisbronnen - met als doel die op een later tijdstip te gebruiken - dan met het daadwerkelijk opslurpen van kennis. Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef dat ik inderdaad slechts één ding weet en dat is dat ik (vrijwel) niets weet. Een bekende uitspraak van filosoof Socrates die van mening was dat ware kennis bestaat uit het weten dat je niets weet.
Over Socrates kwam ik tijdens de Natuur Quiz trouwens nog te weten dat hij is omgekomen door gif van de gevlekte scheerling plant. Dat filosofie en Socrates niet behoren tot de favoriete onderwerpen van presentator Sophie Hilbrand maakte ze wel duidelijk door zich hardop verbaasd af te vragen waarom zo’n superintelligente man toch aan zo’n giftig plantje had zitten knibbelen. Voor wie het niet weet: Socrates kreeg vanwege zijn kritische houding tegen de Atheense autoriteiten en “slechte invloed op de jeugd” de doodstraf die werd voltrokken door het leegdrinken van de gifbeker.
 

Britt Dekker en vooroordelen

De beste les die ik van de BNN-quiz meekreeg, ging opvallend genoeg niet eens over de natuur maar vooral over het hebben van vooroordelen over mensen.
Van de 75 mensen die in de studio meededen aan de quiz (BNN’ers samen met onbekende - soms professionele - natuurkenners en -liefhebbers) ging Britt Dekker lang aan kop. Pas in de finale met vijf overgebleven kandidaten moest zij het maar net afleggen tegen een boswachter en de uiteindelijke winnaar Ruben Smit, ecoloog, fotograaf en regisseur van de mooie Nederlandse natuurdocumentaire “De Nieuwe Wildernis”. Wat uiteraard allesbehalve een schande was, want Britt was dus mooi wel “The best of the rest”.
Ik ken Britt Dekker vooral als dat blonde meisje dat vroeger wel eens bij DWDD aanschoof en die op mij altijd vrij simpel en naïef (maar overigens niet onsympathiek) overkwam. Wat niet zo gek is aangezien ik op Wikipedia lees dat ze bekend is geworden door deelname aan een aantal simpele  RTL-programma’s en door een optreden in de Playboy. Die ik beide uiteraard niet heb gezien (en wat nog echt waar is ook).
Britt gaf zelf meteen aan dat ze dan weliswaar als dom (blondje) bekend mag staan, maar dat ze gek is op natuur en dieren en dat je haar daarover alles kunt vragen. Vanaf dat moment was ik meteen voor Britt. Wat voor een deel ook zal zijn voortgekomen uit schuldgevoel over mijn vooroordeel over haar. Ik mag dan rationeel gek genoeg prima op de hoogte zijn van het gevaar om iemand op basis van uiterlijk en gebrekkige kennis in een hokje te stoppen omdat je daardoor het risico loopt je enorm in mensen te vergissen, maar ik doe er ondertussen dus wel vrolijk aan mee.
 

Een mooie les

Waar ik dat van tevoren nooit zou hebben gedacht, weet ik vanaf nu dus dat een gesprek met Britt Dekker over natuur en dier een boeiende ervaring zal opleveren. Sowieso heb ik al een zwak voor mensen met een passie, maar zeker als het gaat om iemand met een passie waar ik ook wel iets mee heb en die daar veel meer kennis over heeft dan ik en waar ik dus een hoop van kan leren. Mocht ik Britt Dekker ooit een keer tegen het lijf lopen dan zal ik haar zeker hierover aanspreken.
Met dank aan de BNN-quiz ga ik binnenkort wellicht doen wat ik me al een tijd voorneem: mijn grote stapel ongeziene natuurdocumentaires bekijken. Dat ik daarmee nog niet op het natuurkennisniveau van Britt Dekker geraak, zal ik moeten accepteren. Een mooie les...
 
 

Tonko

 

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
Socrates drink beker met gif van gevlekte scheerling (Jacques-Louis David - 1787)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten