zaterdag 25 augustus 2012

23. COLUMN POLITIEK, VVD, PARTIJ VOOR DE DIEREN, FRITS HUFFNAGEL, MARIANNE THIEME, HALF 8 LIVE! (WNL), ACTUALITEIT: Plaatsvervangende schaamte

ONDERWERP: ACTUALITEIT - POLITIEK - MEDIATRAINING


Fervent VVD-aanhanger

Donderdag 23 augustus keek ik naar het programma Half 8 Live! van Wakker Nederland (WNL). Lijsttrekker van de Partij voor de Dieren (PvdD) Marianne Thieme was te gast. Ook aangeschoven was de vaste politieke commentator van WNL Frits Huffnagel.
Ik weet niet hoe zo’n politiek commentator wordt uitgekozen, maar zelf geef ik de voorkeur aan een neutraal iemand die met een zo objectief mogelijke bril de politieke ontwikkelingen volgt.
Frits Huffnagel kan dat niet. Hij is oud-politicus van de VVD en naar ik mag aannemen nog fervent VVD-aanhanger. Zijn uitspraak tijdens de uitzending van “Ik zit hier voor geen enkele partij” kwam in elk geval zeer ongeloofwaardig over. Maar goed, van de rechtse omroep WNL kun je zo’n rechtse commentator natuurlijk verwachten.
 

Te gênant voor woorden

Het gesprek dat volgde tussen Huffnagel en Thieme was te gênant voor woorden. Voor Huffnagel dan. Ik voelde echt plaatsvervangende schaamte bij het aanhoren van die man.
Om te beginnen zat hij erbij alsof zijn vriend het net voor de uitzending had uitgemaakt.
De heer Huffnagel is homoseksueel en nou maakt mij dat uiteraard helemaal niets uit, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mezelf betrap op de vreemde en verwerpelijke gedachte dat dikke VVD'ers toch nooit homo kunnen zijn. Alsof VVD'ers geen gewone mensen kunnen zijn en alle homo's links stemmen. Maar goed, ik ken de heer Huffnagel verder niet en wellicht heeft de man altijd zo’n chagrijnige houding.
 

Arrogante verliezer

Ik zie dat Huffnagel momenteel een eigen communicatiebureau heeft. Nu begrijp ik het. Als oud VVD-politicus zal hij vanuit zijn adviesbureau ongetwijfeld communicatie-trainingen geven aan aanstormende politieke talenten. De kans dat deze pure VVD-man daarbij de talenten fragmenten laat zien van het beruchte televisiedebat tijdens de gemeenteraads-verkiezingen van 6 maart 2002 is levensgroot.
Dit debat betekende namelijk het begin van het einde van de politieke carrière van de toenmalige PvdA-lijsttrekker Ad Melkert. Melkert toonde zich in het debat een uitermate slechte, chagrijnige en arrogante verliezer richting de winnaar van de avond: Pim Fortuyn van de LPF. Niet alleen verbaal, maar vooral in de eerste plaats non-verbaal wist hij zich geen raad met zijn houding. Over één ding zijn alle mediatrainers het eens over de rol en het imago van Melkert in dit debat: zo moet het dus niet!
 

God op haar blote knieën danken

Deze uitgemolken fragmenten kent iedereen nu wel moet de ijdele Huffnagel hebben gedacht. Het wordt tijd om mijn eigen filmpje te maken. Huffnagel is hiervoor met vlag en wimpel geslaagd. Met een arrogantie en dédain van heb ik jou daar liet hij geen gelegenheid onbenut om duidelijk te maken wat hij van het nietszeggende Dierenpartijtje van mevrouwtje Thieme vond.
Wat Huffnagel betreft mocht Thieme God op haar blote knieën danken dat ze überhaupt zendtijd kreeg in deze verkiezingstijd. Dat iemand van een echte partij als de VVD hier zijn kostbare tijd zat te verspillen aan een gesprek met een lijsttrekker van zo’n flutpartijtje mocht eigenlijk een wonder heten. 
Mijn complimenten voor Huffnagel voor het maken van zijn nieuwe mediatrainingsfilmpje. Maar toch ook jammer. Jammer dat het hier niet ging om de afgang van een VVD-lijsttrekker in een belangrijk televisiedebat met een lijsttrekker van een aanstormende partij die hoge ogen zou gaan gooien tijdens de komende verkiezingen. Jammer ook voor WNL. Een legendarische Half 8 Live! uitzending hadden ze daar goed kunnen gebruiken voor de kijkcijfers.

Ik wist nog niet wat ik zou gaan stemmen op 12 september. Maar met dank aan mijn vriend Frits weet ik het nu wel: de PvdD.
 
 

Tonko


Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 

Afbeelding: Tonko
 

1 opmerking:

  1. Frits noemt PvdD een kulpartij en het toppunt van decadentie. Een zienswijze die past bij politici die geen feeling meer hebben met wat er gebeurt in de samenleving.
    PvdD staat voor een samenleving met de gedachte wat goed is voor dieren, goed is voor de natuur en daarmee goed voor de mens. Keuzes worden genomen op basis van dit principe. Alleen maar denken aan de economie is een reeds gepasseerd station. De verkiezingen gaan over de keuzes die we kunnen maken om de samenleving opnieuw in te richten. Dit gaat verder dan alleen maar banen. De PvdD kan met haar uitgangspunten prima verantwoorde keuzes maken.Het is daarmee geen decadente partij, maar een partij die voortkomt uit een welvarende en beschaafde samanleving. Vergelijk het met de uitgangspunten van Maslow toen hij zijn behoeftepyramide bedacht (1943).
    De PvdD heeft bij haar oprichting vaker te horen gekregen dat het een kulpartij is, maar haar resultaten en groei bewijzen anders. Om de PvdD nu nog een kulpartij te noemen is niet reeel, maar dom en kortzichtig.
    Huffnagel geeftnog steeds blijk van de arrogantie waar hij in Amsterdam al op is afgerekend en wat je niet verwacht van een politiek commentator.

    BeantwoordenVerwijderen