dinsdag 29 april 2014

127. COLUMN 1% MC's / MOTORCLUBS, SATUDARAH, HELLS ANGELS, NO SURRENDER, VOOROORDELEN, PETER PAN-SYNDROOM: Last hebben van het Peter Pan-syndroom

ONDERWERPEN: 1% MC'S - VOOROORDELEN - PETER PAN-SYNDROOM

 

Wat verrassend

Ach, wat verrassend: volgens een politierapport heeft tachtig procent van de leden van beruchte motorclubs als Hells Angels, Satudarah en No Surrender een strafblad en is dertig procent veelpleger (meer dan tien veroordelingen). Volgens Satudarah wil de politie de motorclub in de criminele hoek duwen.
 

Het moet niet gekker worden

Arme Satadurah. In wat voor harde wereld leven we toch. De 1% MC’s₁ met leden die zichzelf “buiten de wet stellen” en waarvan tachtig procent een strafblad heeft, worden opeens in de criminele hoek gezet.
Een partijleider die oproept tot minder Marokkanen in het land wordt zonder pardon de anti-Marokkaanse hoek in gedreven. Een wereldleider die antihomowetten invoert en een deel van een aangrenzend land inpikt, belandt zomaar in de antihomo- en landjespikkershoek. Het moet niet gekker worden. Straks wordt de paus nog in de gelovige hoek gebonjourd.  
 

Vooroordelen: waar rook is, is vuur

Ieder mens heeft vooroordelen; de een wat meer dan de ander. Het lastige aan vooroordelen is dat ze regelmatig kloppen, maar lang niet altijd. Zo zullen hele dikke mensen over het algemeen minder sporten en ongezonder eten dan dunne mensen, maar dat wil niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn.
Precies hetzelfde geldt voor de 1% MC's waarvan algemeen bekend is dat veel leden een criminele achtergrond hebben. Vooroordelen bestaan in elk geval niet voor niets. Vaak zijn ze ook op (eigen) ervaringen gebaseerd.
Het is net als met het gezegde “waar rook is, is vuur”. In de meeste gevallen klopt dat ook gewoon. Alleen is ook hier het vervelende dat dat niet altijd opgaat. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan Lucia de Berk. Dan ben je verpleegkundige en gaan er toevallig veel van je patiënten dood en voordat je het weet word je door je omgeving opeens nagewezen als de “Engel des Doods” en beland je even later voor levenslang onschuldig achter de tralies.
 

Grote aantrekkingskracht op extreme mensen

Ik had ooit een jonge collega met een kaalgeschoren kop en tatoeages die altijd in het zwart was gekleed. Hij baalde ervan dat mensen hem regelmatig aanzagen voor een aanhanger van extreem-rechts terwijl hij juist links en alternatief was.
Ik zei hem dat hij dat natuurlijk kon verwachten. Tik maar eens  extreem-rechts in op internet en klik op afbeeldingen en je ziet allemaal kale mannen in het zwart met tatoeages. Enige “geruststelling” is dat je ook onder extreem-linkse activisten mannen met een vergelijkbaar uiterlijk zult aantreffen. Blijkbaar hebben tatoeages, de kleur zwart (als fascinatie voor de dood, het kwaad etc.) en tondeuses een grote aantrekkingskracht op extreme mensen. Net als op de leden van de 1% MC's overigens, waar ook niet toevallig de doodskop een geliefd symbool is (afgekeken van de SS?) en de woorden "hel" en "je nooit overgeven" (aan wie?) in de namen zitten.
Die collega had volgens mij twee mogelijkheden: of je trekt je niets aan van wat anderen zeggen en je gaat gekleed zoals je wilt. Of je besluit toch om je anders te gaan kleden en je haar bijvoorbeeld weer te laten groeien.
Ondanks dat ik normaal gesproken de eerste ben die veel waardering en respect kan opbrengen voor mensen die de andere kant op zwemmen dan de rest, zou ik het hier wel weten. Ik zou onmiddellijk mijn uiterlijk veranderen. Niet om ergens voor te zwichten, maar simpelweg omdat ik op geen enkele manier wens te worden geassocieerd met extreem-rechts (of -links) waar ik van walg.
 

Blijven hangen in puberaal gedrag

Voor gewone liefhebbers van motoren die verder niets moeten hebben van al die extreme fratsen als criminaliteit, kale koppen en onder getatoeëerde lichamen geldt een vergelijkbaar verhaal: wie daarvan op zoek wil naar een groep motorrijders waarmee hij af en toe gezellig rond kan toeren, moet zich natuurlijk niet melden bij een 1% MC waar het stikt van dit soort mensen met strafbladen.
Zoiets doe je alleen als je criminaliteit wel stoer vindt, je je in dat circuit helemaal thuis voelt en je net als al die mannen ook behoorlijk veel last hebt van het Peter Pan-syndroom: het verschijnsel waarbij volwassen mannen blijven hangen in puberaal, onvolwassen en narcistisch gedrag.
Dergelijke mannen zijn vaak rebels, onbetrouwbaar, kwaad, afhankelijk en vertonen een sterke drang tot manipuleren. Psycholoog Dan Kiley die de term bedacht voor zijn boek “Men Who Have Never Grown Up” (1983) beschouwde dit soort gedrag als uiting van de diepgewortelde wens om bemoederd te worden.
Ik weet niet hoe het met de 1% MC-leden zit, maar het zou me niet verbazen als ze net als veel Italiaanse machomannen thuis onder de plak zitten van hun moeder dan wel van hun vrouwlief. In dat opzicht begrijp ik hun behoefte aan een uitlaatklep in de vorm van een motorclubje wel en ga ik helemaal mee met de mening van Hans Teeuwen dat er natuurlijk niets op tegen is als een paar bonkige leernichten mekaar een beetje aftrekken in een blokhut (zie filmpje bij column 125).
 

Kinderachtige ontgroeningsrituelen

Met de kanttekening dat het eigenlijk meer opgeschoten pubers dan volwassen mannen zijn, zie je het syndroom van Peter Pan ook bij corps-achtige studentenverenigingen.
Zonder de details te (hoeven) kennen, vermoed ik dat er wel wat overeenkomsten zullen zijn tussen dit soort studentenverenigingen en 1% MC’s. Bijvoorbeeld op het gebied van de o zo kinderachtige ontgroeningsrituelen voor nieuwe leden, waarbij het altijd leuk is om de groentjes te pesten en te vernederen onder het mom dat dat er nu eenmaal bij hoort. Alsof je de goede oude tijd op school toen je die irritante nerds op hun plek zette weer herbeleeft.
 

Niet onder indruk van slachtoffergedrag

Nee, ik ben niet zo onder de indruk van het slachtoffergedrag van 1% MC’s  als Satudarah. Volgens mij kun je niet in een hoek worden geduwd waarin je je al bevindt. Iemand die zichzelf buiten de wet stelt, hoeft niet beledigd te reageren als hij voor crimineel wordt uitgemaakt. Word je eindelijk een keer door je omgeving voor vol aangezien, is het weer niet goed.
Als ik gelijk heb en 1% MC-leden lezen deze column (van het eerste ben ik meer overtuigd dan van het tweede) dan zie ik hun bedreigingen wel tegemoet. Want ook hierin kan ik Hans Teeuwen helemaal volgen: 
“Het is wel heel raar: als iemand zegt dat ze crimineel zijn, komen ze langs, slaan ze je op hun bek en bedreigen ze je. Dat is hetzelfde als je van iemand zegt dat hij een loodgieter is, komt ie langs, repareert ie je verwarming en zegt ie ‘als je dat nog een keer zegt, kom ik terug en maak ik je kraan ook!’” (zie zelfde filmpje bij column 125)
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
₁ 1% MC’s zijn motorclubs waarvan de leden “zichzelf buiten de wet stellen”. In Nederland zijn dat onder andere: Hells Angels, Satudarah, No Surrender en Bandidos. Wie me trouwens kan vertellen wat in godsnaam de waarde is van het uitroepen van jezelf tot een persoon die buiten de wet staat, mag het me vertellen. Ik denk niet dat veel rechters van deze nietszeggende uitspraak onder de indruk zullen zijn.

1% MC's in Nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten