woensdag 18 maart 2015

185. COLUMN PROVINCIALE STATEN VERKIEZINGEN 2015, LINKS-RECHTS VERSCHILLEN, AFSCHAFFEN STEMCOMPUTERS, GEBRUIKEN POSTDUIVEN VOOR VERSTUREN WHATSAPPJES: Soms lijken dingen niet alleen simpel, maar zijn ze het ook gewoon

PROVINCIALE STATENVERKIEZINGEN 2015

 

Lekker jong

Vandaag waande ik me weer eens lekker jong in het stembureau. Dat kwam ten eerste omdat ik er overdag was op een moment dat de gemiddelde leeftijd van de aanwezige stemmers al aanzienlijk hoger ligt dan ’s ochtends of ’s avonds. De andere reden om mij jong te voelen was gelegen in het simpele feit dat het stembureau dit keer voor de verandering in een verzorgingshuis was gevestigd.
 

Bob de Rooij

Verwend als ik ben in dit land, heb ik nog nooit in een rij hoeven wachten om te stemmen. Tot vandaag. Met dank aan het trage tempo van de voor me in de rij staande, zittende (scootmobiel), steunende (rollator) en kreunende senioren. Die dan vervolgens in het stemhokje natuurlijk ook nog eens enorm begonnen te stoeien met de gigantische stembiljetten die niet alleen open moesten worden gevouwen maar na het rood krassen ook weer in de oorspronkelijke staat moesten worden teruggevouwen.
Ik moest even denken aan een filmpje van vroeger met Bob de Rooij (Paul de Leeuw) die een oud vrouwtje voor hem in de rij “helpt” bij de pinautomaat: “U bent zeker bejaard hè. Alle tijd hoor! Wat is uw pincode? Vertrouwt u me soms niet? Ach gossiepossie, uw bankpasje is ingeslikt. Gaat u maar naar huis, ik los het wel op!”
 

Postduif

Waarom de stemcomputers zijn afgeschaft, is mij een raadsel. Navraag op internet leert mij dat dat komt doordat de computers ooit zijn afgekeurd aangezien ze elektromagnetische straling afgeven die op tientallen meters afstand zouden kunnen worden opgevangen en geanalyseerd. Waardoor het stemgeheim niet langer zou kunnen worden gegarandeerd. Aha, nu begrijp ik het helemaal. We moeten niet het risico willen lopen dat we straks met bendes criminelen opgescheept zitten die om de zoveel jaar vlakbij stembureaus gaan posten met als doel om op illegale wijze te achterhalen wie wat heeft gestemd. Dat heb je de poppen aan het dansen en ontstaat een samenleving waarmee vergeleken het kalifaat een waar paradijs is.
Ik heb niets tegen de goede oude tijd, maar in deze moderne tijd met een rood potloodje een stembiljet invullen vind ik net zoiets als een postduif gebruiken om je WhatsAppjes te versturen. Dat kan toch echt niet meer. Bij een moderne democratie hoort gewoon een moderne stemcomputer, punt. Of gaan we straks ons spaargeld ook weer in een oude sok onder ons kussen leggen? 
 

Respectloos

Maar potlood of niet, ik heb weer gestemd. Zoals altijd. Omdat ik vind dat dat je plicht is in een democratie. Niet stemmen beschouw ik als respectloos richting al die mensen op deze wereld die geen stemrecht hebben en die er een moord voor zouden doen om te leven in een democratie zoals de onze.
 

Een kind kan de was doen

Zoals altijd heb ik ook weer links gestemd. Grappig is dat kinderen vaak de neiging hebben om dingen heel simpel voor te stellen daar waar het allemaal veel gecompliceerder in elkaar steekt. Zo dacht ik als kind altijd heel simpel dat rechtse mensen meer aan zichzelf dachten en aan geld en materie en minder aan de sociaal zwakkeren en het milieu en de dieren en de natuur. Maar nu ik volwassen ben en braaf voor elke verkiezing de stemwijzer invul kom ik erachter dat… het inderdaad zo simpel is.
Steevast komen bij mij na het invullen van de stemwijzer alle rechtse partijen keurig onderaan te staan en alle linkse partijen bovenaan. Toeval? Nee natuurlijk niet, want het is zo logisch als wat.
Als je de vragen zo invult dat je steeds kiest voor opties die de sociaal minder bedeelden (bijvoorbeeld ouderen, werklozen, asielzoekers), de sociale woningsector, natuur, milieu en dieren, de kunst en cultuursector ten goede komen, kom je bij de linkse(re) partijen uit. En als je meer kiest voor de opties waarin voorrang wordt gegeven aan winst voor de economie en het bedrijfsleven, het bouwen van nieuwe woningen en recreatiegebieden in bestaande natuurgebieden, het aanleggen van nieuwe snelwegen en het verhogen van de maximale snelheden en de bouw van kerncentrales kom je weer bij de rechtse(re) partijen uit. Een kind kan de was doen! Soms lijken dingen niet alleen simpel, maar zijn ze het ook gewoon.
Zonde dat de stemcomputer is verdwenen, want anders had de lezer met hulp van georganiseerde bendes cybercriminelen kunnen achterhalen op welke kleine linkse partij ik heb gestemd. Maar dat het er een is die het goed voor heeft met de sociaal zwakkeren, natuur, milieu en vooral dieren staat vast. 
 

Tonko

 

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten