woensdag 3 augustus 2016

254. COLUMN VERENIGDE STATEN, VOOROORDELEN, DONALD TRUMP, GEERT WILDERS, PLAN TEXAS BEWAPEN STUDENTEN UIT ZELFVERDEDIGING, DOMME AMERIKANEN EEN PLEONASME OF NIET, PRIVÉ EN ACTUALITEIT: Ach, het zijn domme Amerikanen, daar kunnen zij ook niets aan doen

VOOROORDELEN - DONALD TRUMP - WAPENBELEID TEXAS

 

Discussiëren met mijn ex

Mijn kinderen zijn met hun moeder voor drie weken op vakantie en mijn ex-vrouw vroeg of ik op de twee katten wilde passen. We hebben dit in het verleden vaker voor elkaar gedaan en bovendien ben ik dol op katten dus vind ik dat geen enkel probleem.
Van de week kreeg ik van mijn ex de melding dat er een aantal van haar Amerikaanse familieleden van haar moeders kant een avond en nacht in haar huis zouden verblijven. Of ik daar rekening mee wilde houden als ik de katten eten zou komen geven. Ik opperde nog dat die Amerikanen wellicht zelf de katten eten zouden kunnen geven als ze daar waren, maar dat vond mijn ex allemaal te ingewikkeld.
Omdat ik weet dat discussiëren met mijn ex nergens toe leidt en ik het in de eerste plaats gewoon voor de katten en mijn dochter doe (zij is net zo gek op katten als ik), liet ik het maar zo. Dus kwam ik op een avond langs op een moment dat daar een stel - hoe zeg ik het aardig - niet allemaal even slanke Amerikanen met chips op de bank aan het relaxen waren. Ja, ze wisten dat ik langs zou komen om de katten eten te geven dus dat was wel aan ze doorgegeven, maar hen uitleggen hoe je de helft van één blikje kattenvoer moest verdelen over twee hongerige katjes was blijkbaar iets teveel gevraagd.
 

Vooroordelen

Ik besef heel goed dat ik net als iedereen op deze wereld vooroordelen heb en ik weet ook dat ik daar vooral met Amerikanen heel goed voor moet uitkijken.
Het lastige aan vooroordelen is en blijft dat je noch kunt stellen dat alle vooroordelen per definitie kloppen noch dat ze helemaal nergens op slaan. Net als dat de meeste clichés niet voor niets clichés zijn, bevatten vooroordelen regelmatig in meer of mindere mate ergens een kern van waarheid.
Zo zou je kunnen zeggen dat als ik een met hakenkruisen onder getatoeëerde Hells-Angel ontmoet het een vooroordeel van me is om te denken dat ik in elk geval niet te maken heb met een intelligente, empathische, zachtaardige, vredelievende man die wars in van criminaliteit en drank en drugs. Maar ik zou toch ook niemand willen aanraden om er geld op te zetten dat ik er helemaal naast zit.
Desalniettemin moet ik uitkijken bij gedachtes die in me opkwamen bij het tafereel van die (deels) dikke Amerikanen die aan de drank en chips zaten terwijl ik braaf de katten eten gaf: “Ach, het zijn domme Amerikanen, daar kunnen zij ook niets aan doen.” Of om het “iets” dramatischer in de “eigen” woorden van de veelal zeer religieuze en Jesus Loving Amerikanen te formuleren: “Vader, vergeef het hun want zij weten niet wat ze doen.” (Lucas 23:34).
 

Donald Trump of all people

Keer op keer dwingen de Verenigde Staten mij keihard te vechten tegen mijn vooroordelen over hun burgers. Maar mijn God, wat maken ze het mij moeilijk.
Wat zegt het bijvoorbeeld over een land en haar burgers als het met z'n allen de mogelijkheid heeft om uit meer dan driehonderd miljoen mensen twee wijze, verstandige kandidaten te kiezen die ze geschikt achten om het land te leiden en ze komen dan uiteindelijk "of all people" met Donald Trump als een van die twee op de proppen? Ik weet het niet hoor maar ik kan me voorstellen dat ik me als Amerikaans burger de ogen uit mijn hoofd zou schamen, ook al weet ik dat het hier om plaatsvervangende schaamte gaat en ik er verder ook niets aan kan doen.
Je gaat je ook meteen afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is dat nota bene dit land het gebracht heeft tot machtigste land ter wereld. Wat moet dat wel niet zeggen over de rest van de wereld? Zo kan ik namelijk wel een grote mond hebben over de Verenigde Staten maar ondertussen hebben wij hier weer Geert Wilders, misschien wel onze volgende premier. Al moet ik Wilders meegeven dat hij qua domheid Donald Trump niet benadert laat staan overtreft.
 

Briljant plan uit Texas

De aankomende Trump-stemmers staan te popelen om het straks voor het zeggen te hebben. Van de week kwamen ze in Texas weer met een briljant plan dat hun grote wijze leider himself zou kunnen hebben bedacht.
Hoe voorkom je dat een boos individu met een stel wapens een bloedbad aanricht op een Universiteit? Dat lijkt misschien een lastig probleem, maar een beetje Trump-aanhanger denkt niet in problemen maar in oplossingen. En kijkend naar de verschillende soorten mogelijke oplossingen die er voor een probleem zijn, denken de Trump-stemmers daarbij altijd aan het soort dat precies bij hen past: jawel, aan simpele oplossingen! Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan: geef alle studenten gewoon de vrijheid om uit zelfverdediging een eigen wapen mee te nemen naar de collegezaal en voilà, problem is solved!
 

Geniale stap verder: geef alle kinderen vanaf vier een wapen

Briljant in zijn eenvoud, ja dat kun je wel aan de Trump-aanhangers overlaten. En ik zou in deze genialiteit van denken nog graag een stap verder willen gaan om alle schietpartijen op alle scholen in de Verenigde Staten te voorkomen. Geef alle kinderen vanaf zeg een jaar of vier behalve schoolboeken ook een mooi (liefst semi-automatisch) wapen cadeau, maak naast rekenen en taal ook van schietles een verplicht schoolvak en ik garandeer je dat geen enkele terrorist het ooit meer in zijn hoofd zal halen om een bloedbad op een school aan te richten. Want wat is er voor een zelfmoordterrorist nou vernederender dan bij binnenkomst op een crèche door de eerste de beste peuter een kogel door je hoofd gejaagd te krijgen?

Domme Amerikanen...

Ook al ben ik goed op de hoogte van de gevaren van mijn vooroordelen over het "God bless America" volk dan nog hoor ik graag van een ieder die mij met scherpe argumenten ervan kan overtuigen dat "domme Amerikanen" toch echt geen pleonasme is.

 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie. 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten