donderdag 23 februari 2012

3. COLUMN WIELRENNEN, ALBERTO CONTADOR, LANCE ARMSTRONG, DOPING, ACTUALITEIT: Waarom hoor je de nummers twee toch nooit?

ONDERWERP: ACTUALITEIT - WIELRENNEN - DOPING

 

Complot

Ach, Alberto Contador twee jaar geschorst vanwege positieve test tijdens de Tour de France 2010. Daar waar mede Tourwinnaar Lance Armstrong een paar dagen ervoor de dans ontsprong, heeft arme Alberto minder geluk. Hij begrijpt er niets van en Lance en wij natuurlijk ook niet. Zal wel weer een complot zijn. 
 

Apelazerus

Leuk om te zien hoe de nummers twee altijd reageren. Of hoe ze (liever) niet reageren. In dit geval Andy Schleck. De nummer twee van de Tour 2010, maar door deze uitspraak nu opeens de winnaar: “Geen reden tot juichen . Ik heb tegen hem gekoerst en verloren.”
Stel. Ik heb me jarenlang het apelazarus getraind om op een dag de Tour te kunnen winnen. Door “gewoon” gezond eten, een goede nachtrust en maar trainen.
Stel. Het winnen van de Tour lukt me nét niet. Ik word tweede. En niet zomaar tweede. Nee, na drie weken lang 3430 kilometers het snot voor de ogen te hebben gereden, kom ik precies veertig tellen tekort voor mijn droomwinst.
Stel. De winnaar wordt even later op doping betrapt en uit de uitslagenlijst geschrapt.
Hoe zou ik dan reageren? Ik zou zachtjes gezegd  f….ng razend zijn. Ik had dus verdomme in die gele trui op de Champs-Élysées moeten worden toegejuicht. 
 

Huilebalk

Waarom hoor je die nummers twee toch nooit (retorische vraag!)?
God, je zou je maar bezighouden met het schrijven van de Tour uitslagenlijsten van de laatste decennia. Dat is k.twerk. Wie heeft ook alweer de Tour van 1996 gewonnen? Bjarne Riis toch? Nee, die heeft later toegegeven doping te hebben gebruikt. Jan Ullrich dan, de nummer twee? O nee, die stond centraal in dat dopingschandaal rondom die Spaanse arts Fuentes. Ok, Richard Virenque de nummer drie dus. Maar wacht, was hij niet die huilebalk die maandenlang als enige van de Festinaploeg ontkende doping te hebben gebruikt en het later toch maar toegaf toen hij de nutteloosheid van zijn “missie” inzag? 
 

Deal with it or leave it

Op de fiets mogen de wielrenners misschien ballen hebben, maar als ze afstappen vallen die er blijkbaar af. Wanneer staat er nou eindelijk iemand onder de wielrenners op die eens en voor altijd keihard hardop zegt wat we eigenlijk allemaal al weten. “Ja, wij gebruiken allemaal doping en het wordt hoog tijd dat we daar nooit meer omheen lullen. De tijd dat je de Tour op bruine boterhammen met kaas kon fietsen, ligt ver achter ons. Deal with it or leave it!"
 


Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


 
Foto's Tonko (Contador links)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten