maandag 29 februari 2016

235. COLUMN OSCARS, OSCARUITREIKING, POLITIEKE STATEMENTS TIJDENS SPEECHES, OPRECHT OF GOED VOOR IMAGO, RACISME, CHRIS ROCK, LEONARDO DICAPRIO, DWDD, SYLVANA SIMONS, ACTUALITEIT: De dunne scheidslijn tussen racisme en de soort-zoekt-soort voorkeur

UITREIKING OSCARS - POLITIEKE STATEMENTS - RACISME

 

Politieke statements

De Oscars zijn weer uitgereikt. En ja hoor, eindelijk konden ook Leonardo DiCaprio (beste acteur) en de 87-jarige Italiaanse componist Ennio Morricone (beste muziek) het felbegeerde beeldje mee naar huis nemen.
Zoals te verwachten werd de trend van de afgelopen jaren voortgezet om tijdens de bedankspeeches politieke statements te maken. Waar de een opkwam voor de LGBT (Lesbian Gay Bisexual Transgender) community, riep de ander het Vaticaan op om op te treden tegen seksueel geweld in kerken en deed Lady Gaga daar nog een schepje bovenop door aandacht te vragen voor alle slachtoffers van seksueel misbruik.
 

Oprecht of goed voor het imago?

De trend roept gemengde gevoelens bij me op. Wat ik heel mooi vind, is om van de winnares van de Oscar voor “Beste Korte Documentaire” te horen dat de Pakistaanse premier Nawaz Sharif haar heeft verteld dat hij de wetgeving over eerwraak wil gaan veranderen na het zien van haar film. Dat kan ik enorm waarderen omdat het hier gaat om een Pakistaanse filmmaakster (Sharmeen Obaid Chinoy) die vanuit idealistische motieven over dit gevoelige onderwerp een documentaire heeft gemaakt en zij nu hoop mag koesteren dat er door alle aandacht voor haar Oscar daadwerkelijk een verandering in gang zal worden gezet.
Meer moeite heb ik echter met een Leonardo DiCaprio die in zijn speech een link probeert te leggen tussen de ruige Amerikaanse wildernis waarin zijn actiefilm “The Revenant” afspeelt en het gevaar van de klimaatverandering. Ik vraag me af wat voor prachtige statements we in de toekomst nog kunnen verwachten. Misschien een Tom Cruise die na het winnen van een Oscar voor zijn volgende actiefilm een pleidooi houdt voor aanscherping van het Amerikaanse wapenbeleid? Op mij komt het allemaal een beetje over als een winnares van een Miss World Verkiezing die uitroept dat ze hoopt dat er nu eindelijk wereldvrede komt. Oprecht of gewoon goed voor het imago?  
 

Racisme

Uiteraard werden er door de (donkere) presentator van de avond acteur/comedian Chris Rock veel grappen gemaakt over de actuele #OscarsSoWhite discussie die draait om de vraag of racisme ten grondslag ligt aan het gegeven dat zwarte acteurs minder prijzen winnen dan hun blanke collega’s.
Ik ben geen kenner van Hollywood maar ik neem aan dat de filmwereld net als vrijwel alle elitaire werelden nog steeds gewoon gedomineerd wordt door rijke, blanke mensen/mannen. En ja, dan kun je er gif opnemen dat de jury’s ook worden overheerst door rijke blanken waardoor de kansen van zwarte acteurs per definitie lager zullen liggen.  
 

Soort zoekt soort

Ondanks dat racisme overal voorkomt en altijd zal blijven bestaan moet je bij dit gevoelige onderwerp wel beseffen dat de dunne scheidslijn tussen racisme en de soort-zoekt-soort voorkeur soms wel heel gemakkelijk gepasseerd wordt.
Als voorbeeld neem ik mezelf. Ik ben een alleenstaande, hoogopgeleide, gescheiden blanke man/co-ouder met drie puberkinderen. Niet dat ik dringend op zoek ben naar een partner maar als ik op een dag zou besluiten om dat wel actief te gaan doen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een vrouw met een vergelijkbaar profiel.
De kans dat ik in dat geval zal uitkomen op een alleenstaande (logisch), hoogopgeleide, blanke vrouw/co-ouder acht ik behoorlijk groot. Niet omdat ik racistisch ben, maar simpelweg omdat ook ik bewust dan wel onbewust neig te zoeken naar hetzelfde soort. Waardoor de kans vanzelf kleiner (maar nog steeds niet ondenkbaar!) wordt dat ik ooit met een donkere vriendin zal thuiskomen. Maar wie mij om deze reden zal betichten van racisme kent de definitie van het woord niet. Niet voor niets is een van de levenslessen aan mijn kinderen dat zij mensen altijd moeten beoordelen op hun gedrag en niet op hun uiterlijk.
 

Zwarte gaten

Hoe gewoon het soort-zoekt-soort-principe is, zien we vaak genoeg in de media. Bij De Wereld Draait Door (DWDD) valt het mij bijvoorbeeld altijd op dat als er weer een keer een “zwart” onderwerp passeert als Nelson Mandela, Martin Luther King, James Brown, soulmuziek (de Zwarte Lijst), achtergrondzangeressen (veelal zwart), racistische rellen in de Verenigde Staten et cetera, dat dan onmiddellijk zwarte gasten als Sylvana Simons worden opgetrommeld om hun mening erover te geven. Waarbij ik dan altijd denk van kunnen wij blanken soms geen liefhebber zijn van soulmuziek of geen zinnige mening hebben over Martin Luther King?
Het spijt mij maar eerlijk gezegd weet ik niet eens (meer?) waar die Sylvana Simons bekend van is, maar bij mij is dat in elk geval als “die irritante DWDD ‘deskundige’ op het gebied van zwarte issues”. Het enige zwarte onderwerp waarvoor Sylvana niet zal hoeven op te komen draven (iets te hoog gegrepen), is “zwarte gaten”. Ironisch genoeg zijn daarvoor weer andere, (jawel!) blanke mannen/deskundigen geschikt. Over racisme gesproken…
  

Tonko


Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten