dinsdag 22 maart 2016

240. COLUMN AANSLAGEN BRUSSEL, TERRORISME, ZOVEEL MACHT VAN INDIVIDU OVER HET VOLK, TERRORISMEDESKUNDIGE BEATRICE DE GRAAF (DWDD UNIVERSITY), DE MEESTE TERRORISTEN ZIJN KLUNZEN, ZE HEBBEN BIJNA NOOIT SUCCES, ACTUALITEIT: Ik gun het jullie niet!

ONDERWERPEN: NIEUWE TERRORITISCHE AANSLAGEN IN BRUSSEL

 

Simpel

Ja hoor, opnieuw terroristische aanslagen, opnieuw door I.S. opgeëist en opnieuw is de paniek groot. Toevallig had ik het er gisteren met mijn jongste zoon nog over hoe simpel het eigenlijk is om als individu (of met een paar mensen) een terroristische aanslag te plegen en het hele land in angst en rouw onder te dompelen.
 

Een wandelende terroristische tijdbom

Stel, ik ben iemand die in het bezit is van een ongelukkige combinatie van nature en nurture factoren. Ik heb een ellendige jeugd gehad waarin ik met veel geestelijk en fysiek geweld ben opgegroeid. Eenmaal volwassen geworden, merk ik dat ik rondloop met een uit de pan gerezen frustratiegraad waarmee ik iets moet doen. Daarnaast heb ik ook nog eens de pech dat ik een nogal makkelijk beïnvloedbaar, niet zo snugger, beetje impulsief en opvliegend persoon ben die het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad niet tot zijn beste kwaliteiten rekent.
Breng mij vervolgens in contact met een of andere groep geloofsidioten, geef mij de nodige munitie en je hebt letterlijk en figuurlijk een wandelende terroristische tijdbom in handen. En zeker als ik daarnaast al zover heen ben dat ik mijn eigen leven toch helemaal niets meer waard vind, is een terroristische aanslag vervolgens a piece of cake: ik zoek ergens in het centrum van een grote stad een openbaar, drukbevolkt gebied uit en ik doe mijn ding.
 

De ultieme loser-daad

De impact van zo’n in wezen supersimpele actie door één of hooguit een paar individuen is immens. De burgers worden bang, de paniek overheerst en de reacties komen vooral voort vanuit de emotie in plaats van vanuit het verstand. Het is dat vrijwel geen terrorist zo’n aanslag zelf overleeft (een zelfmoordaanslag overleven vind ik wel de ultieme loser-daad), maar mijn God wat moet dat een ongelofelijk superieur gevoel geven om te weten dat je als individu zóóveel macht over het volk hebt. Echt fantastisch gedaan hoor terroristen: petje af! Er is slecht één klein probleempje: ik gun het jullie niet!
Zoals terrorismedeskundige Beatrice de Graaf al aangaf is aandacht zuurstof voor terroristen. Vandaar dat ik deze column kort houd en me wil beperken tot het advies om juist niet te doen wat terroristen willen: het groter maken dan het is. Wie zijn verstand in plaats van zijn emoties gebruikt en kijkt naar de statistieken in plaats van te overdrijven en overreageren komt tot dezelfde geruststellende conclusie als Beatrice de Graaf in haar DWDD University college over terrorisme: “De meeste terroristen zijn klunzen, ze hebben bijna nooit succes.”
 

Tonko


Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten