dinsdag 26 juni 2012

16. COLUMN SELECTIEF MUTISME, STOORNISSEN, HOKJES STOPPEN, PRIVÉ: Geen zin om te praten

ONDERWERP: PRIVÉ - ZOON MET SELECTIEF MUTISME


 

Selectief mutisme

Ik sprak laatst een vriend die net als ik een zoon heeft die ooit selectief mutisme heeft gehad: een soort ontwikkelingsstoornis waarbij kinderen ervoor kiezen om in bepaalde sociale situaties voor langere tijd niet te praten.
Weer een nieuw hokje waarin we kinderen kunnen plaatsen. En hoe apart selectief mutisme ook mag zijn, vraag ik me wel eens af hoe lang het nog duurt voordat iedereen in een of ander hokje wordt gestopt. De dag waarop afwijkend de norm is en er geen “normaal” mens meer bestaat, komt steeds dichterbij.
 

Ok, maar dan ga ik niet praten

Het gedrag van zijn zoon kwam voort uit extreme verlegenheid. Bij mijn zoon draaide het vooral om extreme koppigheid. Hij moest naar de crèche, maar wilde dat niet.
Op een dag sprak hij de legendarische woorden: “Ok ik ga, maar dan ga ik niet praten.” Waarop wij zeiden: “Prima hoor, dan ga je toch niet praten.” Achteraf ook legendarisch, omdat wij toen niet beseften dat hij zich daar niet alleen aan ging houden, maar dat ook nog eens bijna drie jaar lang zou gaan volhouden.
 

Maar praat hij thuis dan wel

Dus zo geschiedde. Hij ging naar de crèche en sprak daar geen woord. Later thuis compenseerde hij dat overigens ruimschoots. “Maar praat hij thuis dan wel?”, was toen een veel gehoorde doch vreemde vraag. Alsof ik dat detail zou vergeten te vertellen. “O ja, nu je het zegt: thuis praat ie ook niet.” Thuis kon je juist goed aan hem merken als hij op de crèche was geweest, want dan praatte hij de oren van je hoofd.
Natuurlijk gaven het aparte situaties. Zeker omdat hij als een echte “selectief mutist” buitenshuis steeds meer momenten uitkoos om niet te praten.
Dan logeerde hij bijvoorbeeld bij mijn ouders en bleek hij daar twee dagen lang helemaal niets te hebben gezegd. Of we waren op wintersportvakantie met mijn schoonmoeder erbij en dan praatte hij alleen met ons, maar niet met haar. Iets waar ik overigens nog wat van had kunnen leren, want er zijn slimmere ideeën dan je schoonmoeder mee te nemen op vakantie. Tegen de tijd dat ik dat besefte en ik mijn vrouw de keus gaf “zij mee of ik”, was het te laat. Het werd “zij” en drie maanden later had ik een ex-schoonmoeder.
 

Fluister het maar in mijn oor

Op een dag moesten zijn ogen getest. De oogarts wees geduldig van alles aan: een huis, een auto, een klok, een kat. Maar mijn zoon zweeg in alle talen. En ik maar proberen: “Zeg maar, wat wijst hij aan? Fluister het anders maar in mijn oor!”
Ik was nog geneigd om te zeggen dat hij “auto” zei om er maar van af te komen. We moesten later nog maar eens terugkomen. Toen we wegliepen, vroeg ik aan mijn zoon: “Wat wees hij nou aan?” “Een huis, een auto, een klok en een kat” was het antwoord. “Maar waarom zei je dat dan niet?” “Ik had geen zin om te praten.” En zo was het.
 

Koppig en standvastig karakter

Eigenlijk had ik me dood moeten ergeren, maar eerlijk gezegd kon ik er ook wel om lachen. Dat iemand zo’n koppig en standvastig karakter kon hebben; ongelofelijk!
Ik weet nog dat ik een keer wilde dat mijn zoon sorry zei. Ik besloot om vasthoudend te zijn en ging de strijd met hem aan. Drie uur lang heb ik erop gewacht. En dan nog. Uiteindelijk mompelde hij iets onverstaanbaars. Ook een ervaren liplezer had er geen kaas van kunnen maken. Maar ik gebruikte maar al te graag al mijn fantasie om ergens in het gemompel het woordje “sorry” te herkennen en ik rekende het goed.
Precies als die mop van die lelijke vrouw die met een papagaai op haar schouder een bar binnenkomt en zegt: "Wie raadt wat voor dier er op mijn schouder zit, mag met me naar bed." Na een lange stilte zegt een man uit medelijden: "Een olifant?" Waarop de vrouw zegt: "Niet precies, maar ik reken het goed."  
 

Vreemde kinderen

Het laatste jaar van de crèche kondigde mijn zoon regelmatig aan dat als hij naar school ging, hij weer zou gaan praten. Ik geloofde hem, want als mijn zoon zoiets zei dan hield hij zich daar aan. Achteraf naïef, want na twee jaar te hebben gezwegen was er natuurlijk een reële kans dat hij nu de knop niet meer om kon zetten.
Het grappige was dat mijn zoon zich non-verbaal prima redde op school. Zo speelde hij gewoon met andere kinderen en had hij ook vriendjes. Met zijn niet praten vond ik hem sociaal zelfs sterker dan zijn oudere broer die wel sprak, maar dat niet altijd even handig deed. Maar dat is weer een ander verhaal. Ja, vreemde kinderen heb ik. Zal wel door mijn ex komen…
 

Verbaasde blik

Het mooiste verhaal was toen zijn schattige vriendje Max met zijn blonde krullen bij ons kwam spelen. Terwijl Max in een andere kamer bezig was, kwam mijn zoon me zachtjes vertellen dat hij het ergens niet mee eens was. Opeens kwam Max hard vanuit de andere kamer aanstuiven. Hij keek links en rechts met grote ogen verbaasd om zich heen en vroeg toen aan mij: “Was dat B. die ik daar hoorde praten?”
Max had mijn zoon nooit horen praten en het was duidelijk dat hij niet beter wist dan dat B. überhaupt niet kon praten. De verbaasde blik in Max’ ogen zal ik nooit vergeten.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen met mijn zoon. In het najaar gaat hij naar de middelbare school en mag hij zelfs het Gymnasium proberen.
Tijdens het eerste jaar op school werd hij aan zijn selectief mutisme behandeld. Stapje voor stapje werd er met hem geoefend om geluiden te maken: eerst blazen, dan hummen, dan fluisteren enz. Daarna was hij niet meer te houden. Zijn laatste juffen kunnen zich er niets bij voorstellen dat mijn zoon ooit niet heeft gepraat in de klas. Ze hadden er maar al te graag voor getekend.

 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


 
Foto: Tonko
 

5 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal !!! Ik kom bij je site omdat ik betrokken ben bij de Stichting Behandeling Selectief Mutisme en we hebben een protocol ontwikkeld met een online programma www.spreektvoorzich.nl. Spelenderwijs kinderen helpen om wél te gaan praten !!

    Super dat alles goed gekomen is !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je compliment Dees! Wat grappig dat je mijn stuk gevonden hebt in dit kader. Ik heb meteen het woord selectief mutisme maar aan de kop toegevoegd voor meer geïnteresseerden in het onderwerp. Hoe ben je trouwens bij die Stichting terecht gekomen? Heeft iemand uit je omgeving het (gehad)? Toch niet je dochter? Mocht je het verhaal trouwens willen gebruiken voor de Stichting dan hoor ik het wel. Ik kan namelijk sowieso wel wat publiciteit gebruiken voor mijn weblog, want daar ben ik niet bepaald goed in (understatement). Terwijl het mij geweldig lijkt om ooit iets (lees: uitgeven of ergens columnist zijn) met mijn schrijven te gaan doen. Zoals bij jou, al is daar de aanleiding wel wat minder natuurlijk (nog een understatement). Heftig allemaal bij jou maar wel leuk om te lezen. Er kwamen meteen een hoop vragen bij me op, zoals: hoe is het met je zusje? Lijkt me leuk om nog wat van je te horen, maar ik kan jouw weblog in elk geval gaan volgen. groetjes van Tonko

      Verwijderen
  2. ik heb zelf selectief mutisme en ik ben nu 17 en heb het nog steeds en op school zit het me telkens weer in de weg . die vreselijke angst op school praat ik echt niet alles wat met school te maken heeft. ik probeer wel gewoon naar de kermis te gaan en naar concerten dat laat me wel me wel wat zeker en trotser voelen. ik zoek nu bloggen over selectief mutisme om er ook met andere kinderen of jongeren er over kan praten want het is zo vervelend en de mensen hier om me heen begrijpen het niet dat omdat ik niet praat vriendloos ben . weet u misschien een blog waar ik er met andere jongere er over kan hebbe?
    groetjes Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey laura,
    ik heb ook selectief mutisme en herken alles wat je zei en kan geen blog vinden.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vroeg mij af of het selectief mutisme met die hoogbegaafdheid samenhangt?

    BeantwoordenVerwijderen