dinsdag 26 juni 2012

17. COLUMN JOHAN CRUIJFF, EIGENWIJS, KERNKWADRANTENMODEL OFMAN, ACTUALITEIT EN PRIVÉ: Elk nadeel heb z'n voordeel

ONDERWERP: ALLE NADELEN HEBBEN VOORDELEN EN ANDERSOM

 

Heftige discussies

Een paar weken geleden kreeg ik een mail van een vriend die ik al een tijd niet heb gesproken. Aanleiding van zijn mail was mijn column “Wilders vs Cruijff”(zie column 13).
Niet vreemd dat hij van zich liet horen, want hij is altijd een fan geweest van Ajax en van Johan Cruijff in het bijzonder. Als je aan Cruijff komt, kom je aan hem zeg maar. Mijn column deed hem herinneren aan de heftige discussies die hij en ik vroeger voerden over sport en vele andere zaken.
 

(Zwarte) Gaten in theorieën

Ik heb hem gerustgesteld door te zeggen dat ik geen Cruijff-hater ben.
Ten eerste was hij natuurlijk een geniale voetballer. Ten tweede kan ik wel lachen om Cruijff. Om zijn eigenwijsheid (zie column 4), zijn koppigheid en zijn enorme overtuigdheid van zijn eigen gelijk.
Laat Cruijff praten met Stephen Hawking en hij vertelt hem ongetwijfeld dat er (zwarte) gaten in zijn theorieën zitten en dat het allemaal heel anders zit. In mijn CV gebruik ik zelfs een bekende quote van Cruijff: “Elk nadeel heb z’n voordeel.” Omdat het, net als de omgekeerde variant, klopt als een bus.
 

Kernkwadrantenmodel Offerman

Het citaat sluit aan op het bekende kernkwadrantenmodel van Daniel Ofman waarin wordt gesteld dat elke kwaliteit een valkuil, uitdaging en allergie heeft.
Wanneer je bijvoorbeeld als kwaliteit hebt dat je standvastig, kordaat en stabiel bent, heeft dat een valkuil. Die valkuil komt naar boven als je hierin doorschiet en je als star, onbuigzaam en inflexibel gaat overkomen. Van daaruit leer je weer wat je uitdaging is: je flexibeler opstellen, meer open staan voor veranderingen en adviezen van anderen etc. Maar als je daarin weer zou doorschieten, kom je terecht bij je allergie oftewel het tegenovergestelde van je kwaliteit: instabiel, besluitloos, wisselvallig etc.
 

Zonder Yin geen Yang

Als je er goed over nadenkt, is het vrijwel onmogelijk om een menselijke eigenschap te bedenken die zo goed (slecht) is dat er geen slechte (goede) variant van te bedenken is. Oftewel alle nadelen (voordelen) hebben inderdaad hun voordelen (nadelen). Zonder Yin geen Yang en vica versa etc.
Als Cruijff dit zou lezen, zou hij ongetwijfeld weten over wie bovengenoemd voorbeeld gaat.₁  In deze voetbalrijke (maar voor Nederland arme - EK 2012) periode is dat ook niet zo moeilijk. Maar zelfs mijn vriend zal beamen dat ook Cruijff zijn nadelen heeft. Al zal Cruijff ongetwijfeld de eerste zijn die dit betwist om vervolgens mijn standpunt te weerleggen met een geniaal citaat.
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.


 

₁ (Ex) Bondscoach Bert van Marwijk
 
Johan Cruijff (foto: Wikipedia)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten