woensdag 12 september 2012

26. COLUMN POLITIEK, SGP, KEES VAN DER STAAIJ, REPUBLIKEIN TODD AKIN, ZWANGERSCHAP NA VERKRACHTING, ACTUALITEIT (DEEL 2/2, SLOT): Zwaktebod

ONDERWERP: SGP - KANS OP ZWANGERSCHAP BIJ VERKRACHTING

 

Een prachtige uitspraak

Over de aanleiding van de ophef over de heer Van der Staaij in mijn vorige column (25) wil ik nog wat kwijt. Die aanleiding was de bewering van het Republikeinse congreslid Todd Akin dat zwangerschap door een verkrachting echt zeldzaam is “omdat het vrouwelijk lichaam manieren heeft om ‘dat hele ding’ (?) uit te schakelen.”
Een prachtige uitspraak die nadere bestudering verdient. Al is het alleen maar omdat de logica ervan mij volledig ontgaat. Waarbij ik er overigens van uitga dat de streng gelovige Akin met deze bewering bedoelt dat God de drijvende kracht is achter genoemde manieren om “dat ding” uit te schakelen.
 

A peace of cake

Stel,  ik geloof net als Akin heilig in God en ben ervan overtuigd dat Hij het beste met de mens voor heeft, dus ook als het gaat om het lot van verkrachte vrouwen. Eigenlijk vind ik dat het hier al mis gaat, want als je zo begaan bent met de mens waarom sta je dan toe dat verkrachtingen voorkomen denk ik dan? Maar goed, laat ik voor mijn verhaal deze simpele gedachtegang even opzij schuiven. Ik neem als startpunt dat het kwaad, om wat voor reden dan ook, al is geschied. Er zijn diverse vrouwen verkracht en het is aan God om iets aan het leed te doen.
Het minste wat God volgens mij kan doen, is ervoor zorgen dat de vrouwen niet zwanger raken. Voor Hem “a peace of cake” zou ik denken. Het zou mij in elk geval bijzonder tegenvallen als God er slechts in zou slagen om de kans op zwangerschap hier heel klein en “echt zeldzaam" te maken.
Een honderd procent score, dat is: niemand van de verkrachte vrouwen raakt zwanger, lijkt mij toch niet teveel gevraagd van de Almachtige. Maar toch is dat niet wat er volgens Akin gebeurt. God schakelt “dat hele ding” weliswaar vaak uit, maar niet altijd.
 

Niet perfect

Hoe zit dat dan? Moet ik hieruit de conclusie trekken dat God niet perfect is en zelfs Hij fouten maakt? Voor mij klinkt dit, in tegenstelling tot voor diepgelovige mensen, overigens heel plausibel aangezien wij toch uit Zijn evenbeeld zijn gemaakt en ons vermogen tot falen Hem dus niet compleet vreemd moet zijn.
Of heeft God misschien andere redenen om niet elke verkrachte vrouw te beschermen tegen, naar ik mag aannemen, een ongewenste zwangerschap? Misschien omdat er vrouwen bijzitten voor wie het kind juist wel, bewust dan wel onbewust, degelijk welkom is? Of misschien omdat sommige vrouwen dit lot, om wat voor vage reden dan ook, hebben verdiend? Of zullen we het er maar simpelweg op houden dat het gewoon de wil van God is? Deze zin doet het altijd goed bij fanatieke gelovigen op een moment dat ze het zelf ook even niet weten en iets recht moet worden gepraat wat zo krom is als een banaan.

Pikant detail

Hoe het ook zij, de bewering van Akin is volgens mij een poging om de suprematie en goedheid van God te benadrukken, maar als je erover nadenkt is het eerder een zwaktebod. Pikant detail is overigens dat als je je verder in de materie verdiept, je kunt lezen dat de kans op een zwangerschap bij verkrachtingen juist groter is vanwege een aantal factoren. Bijvoorbeeld om de eenvoudige reden dat de meeste verkrachte vrouwen relatief jong en vruchtbaar zijn. Misschien de aanleiding voor de volgende domme opmerking van een (republikeinse) politicus? “Tip voor vrouwen die het niet lukt om zwanger te raken: laat je verkrachten want dat vergroot je kansen.”
 

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie

 
Foto: Tonko
 

2 opmerkingen:

  1. Tonko toch, dit hondje kan echt wel wat hebben, ik ben zelf, ondanks dat ik geholpen ben, ook niet vies van dierlijke driften. Als het teefje voor mij de juiste aantrekkelijkheidsgraad heeft wil ook ik wel eens een poging doen haar te bespringen.
    En ook ik heb een issue met de Almachtige, waarom heeft hij de mens boven mij gesteld, zodat ik aangelijnd met zakjes om mijn nek vanwege mijn uitwerpselen, rond moet lopen, maar die tip van jou die vind ik toch wel een beetje over het randje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt toch wel de zin ervoor gelezen:-)? gr Tonko

    BeantwoordenVerwijderen