donderdag 29 november 2012

50. COLUMN FRAUDE DIEDERIK STAPEL: Stapels Excuses

ONDERWERPEN: ACTUALITEIT - DIEDERIK STAPEL - FRAUDEREN


Publieksgeile Stapel

De vanwege fraude ontslagen hoogleraar Diederik Stapel legde gisteren in een videoboodschap een verklaring af waarin hij diepe spijt betuigt voor de pijn die hij met zijn vals spelen heeft veroorzaakt: “Ik heb gefaald als wetenschapper.” Volgens mij overigens niet alleen als wetenschapper, maar wie ben ik.
Dat de publieksgeile Stapel nog niet helemaal genezen is, bewijst hij in de loop van zijn boodschap waarin hij verkondigt “op aanraden van familie en vrienden” een deel van zijn dagboekaantekeningen te hebben verwerkt tot een boek dat later deze week verschijnt. Van je familie en vrienden moet je het hebben, zullen we maar zeggen.

De waarheid was beter geweest zonder mij

Als ik de niet in de camera kijkende (durvende?) Stapel observeer, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat hij wellicht opnieuw niet het ware verhaal vertelt. Zo kan ik mij weliswaar goed voorstellen dat zijn familie en vrienden hem hebben aangeraden om zijn ellende en frustraties van zich af te schrijven in een dagboek. Maar om dat vervolgens dan ook te gaan uitgeven en er geld mee te verdienen? Ik mag hopen dat mijn familie en vrienden me in zo’n situatie van beter advies zullen voorzien.
Hoe populair de werkwijze ook is om eerst illegale praktijken uit te voeren om ze vervolgens als "successtory" nog eens lekker uit te melken, is het niet mijn ding. Wees dan een echte vent Diederik Stapel en deel mee dat de opbrengsten van het boek zullen worden verdeeld onder de gedupeerden.
“De waarheid was beter geweest zonder mij” zegt Stapel. Een schattige uitspraak. Alsof hij aanwezig was bij de waarheid. Als ik de waarheid zou zijn en ik zie Diederik Stapel naast me staan, zou ik meteen zeggen: “Hé, wat doe jij hier? Wegwezen, jij!” Ik vermoed dat Stapel door alle stress niet goed uit zijn woorden kwam. “Met mij was de waarheid afwezig” bedoelde hij waarschijnlijk.
Na het onlangs verschenen boek “Onkruid” van Bram Moszkowicz en in afwachting van de binnenkort te verschijnen boeken “Kanker Verraders” van Lance Armstrong en “Lange Neus” van Willem Holleeder verheug ik mij al enorm op Diederiks dagboekonthullingen. Ik vraag me af hoe het boek gaat heten: “Stapels Excuses”?

Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten