vrijdag 21 maart 2014

119. COLUMN GEERT WILDERS, RAPPER HOZNY, PVV, MINDER MAROKKANEN, VERGELIJKING MET ADOLF HITLER: Don't mention the jews!

GEERT WILDERS - MINDER MAROKKANEN - ADOLF HITLER

 

Niets nieuws onder de zon

De echte professionals onder de politici zorgen ervoor dat als er verkiezingen naderen ze weer prominent in het nieuws komen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn; één pikante uitspraak die tot ophef zorgt is al genoeg. Zij weten als geen ander dat negatieve aandacht altijd nog beter is dan geen aandacht. Geert Wilders is zo’n professional in hart en nieren. Een man naar mijn hart zou nu een logische volgende zin kunnen zijn, maar deze ironie gaat zelfs mij te ver.
Zelfs met uitspraken die niets nieuws onder de zon zijn, weet Wilders gek genoeg steeds weer opnieuw de publiciteit te halen. Voor wie echter een beetje heeft opgelet de laatste jaren zou toch moeten weten dat Geert het niet zo op Marokkanen en (andere) moslims heeft. Dus wie nu verontwaardigd is als Wilders roept dat Den Haag een stad moet worden met minder Marokkanen en hij dit later nog herhaalt door zijn aanhang minder Marokkanen in hun woonplaats te beloven, heeft voor mijn gevoel de afgelopen jaren onder een steen geleefd.
Uiteraard is Wilders zich van geen kwaad bewust en laten we eerlijk zijn: waarom zou hij ook? Iedereen met een beetje gezond verstand zou Wilders en zijn stokpaardjes inmiddels door en door moeten kennen en dus ben ik het helemaal met hem eens dat de ophef hierover nergens op slaat.
 

Voor Geert Wilders gelden andere wetten

Wilders vindt het te gek voor woorden dat hij niet over Marokkanen mag zeggen wat hij wil en wederom geef ik hem met onze vrijheid van meningsuiting groot gelijk. Alleen is er één klein, vervelend, pikant detail: Geert wenst door niemand nog een keer met Adolf Hitler te worden vergeleken. Wie dat wel doet, zal door Wilders voor de rechter worden gesleept.
Hierdoor kom ik tot de nogal aparte conclusie dat ik van onze Geert met mijn vrijheid van meningsuiting in Nederland over Marokkanen mag zeggen wat ik wil, maar dat dat niet geldt voor wat ik over de heer Wilders wil zeggen. Voor hem gelden blijkbaar andere wetten. Ik geloof dat Geert hier een beetje met twee maten aan het meten is.  
 

Geert Wilders en Adolf Hitler: zoek de overeenkomsten

Mocht Geert Wilders ooit mijn column lezen dan daag (ook) ik hem met alle plezier uit: voeg mij maar toe aan het lijstje dat je binnenkort voor de rechter wil gaan slepen. Want jawohl, ook ik durf het aan om de heer Wilders met onze grote vriend Adolf Hitler vergelijken. Ik doe dit echter wel op mijn eigen bekende manier: rationalistisch en gebaseerd op feiten.
Feit 1: Adolf Hitler had om wat voor reden dan ook iets tegen joden (over de precieze redenen wordt al decennia lang gediscussieerd) en stelde hen voor veel ellende in Duitsland verantwoordelijk, waaronder bijvoorbeeld de Duitse nederlaag tijdens de Eerste Wereldoorlog en de economische crisis in de jaren daarna. We kunnen gerust stellen dat Hitler in zijn politieke carrière de joden gebruikte als zondebok.
Dit bewust dan wel onbewust creëren van een gemeenschappelijk vijandbeeld heeft zeker in tijden van economische malaise kans op politiek succes, omdat het de mensen de gelegenheid biedt een (andere) schuldige voor alle ellende aan te wijzen wat troost biedt en een uitlaatklep voor de eigen frustraties.
Feit 2: Geert Wilders heeft iets tegen de Islam en is van mening dat een hoop problemen in Nederland voorkomen dan wel verminderd kunnen worden als er hier geen moslims zouden wonen. We kunnen gerust stellen dat Wilders in zijn politieke carrière de moslims gebruikt als zondebok. Dit bewust dan wel onbewust creëren van een gemeenschappelijk vijandbeeld heeft zeker in tijden van economische malaise kans op politiek succes, omdat het de mensen de gelegenheid biedt een (andere) schuldige voor alle ellende aan te wijzen wat troost biedt en een uitlaatklep voor de eigen frustraties.
Ik zou zeggen zoek de overeenkomsten.


Onwetende moslims

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen Geert en Adolf. Zo heeft Wilders helemaal niets tegen joden. Sterker: hij is met een joods-Hongaarse vrouw getrouwd en hij wordt gezien als een grote vriend van Israël, het land waar hij als jongeman twee jaar met plezier werkte.
Wat Adolf van moslims vond, kun je wel raden en daarover had hij wellicht nog een onderhoudend gesprek met Geert kunnen hebben. Ondanks dat Hitler met zijn antisemitische boek “Mein Kampf” tot op de dag van vandaag nog steeds grote populariteit geniet in de Arabische wereld beseffen deze onwetende moslims niet dat ze een gecensureerde vertaling te lezen krijgen waarin de passages zijn weggelaten waarin Hitler schrijft de moslims te beschouwen als een van de meest inferieure menselijke rassen (?) op aarde.
Dat de nazi’s gedurende de Tweede Wereldoorlog wel speciale banden hadden met Arabische leiders kwam vooral voort uit hun gemeenschappelijke belang, namelijk het verslaan van hun gezamenlijke vijanden: de Britse en Franse kolonisten en uiteraard de joden. Deze “The-enemy-of-my-enemy-is-my-friend-strategie” is tot op heden overigens nog steeds zeer populair in de internationale politiek.
 

Het verschil tussen über- en üntermenschen

Toen een Arabische leider ooit Hitler subtiel liet weten dat het weinig gescheeld had of Europa en dus ook Duitsland zou heden ten dage islamitisch zijn geweest  als de Arabieren de slag bij Potiers/Tours in Frankrijk in 732 zouden hebben gewonnen, scheen Adolf later hierover te hebben gezegd dat als dat zou zijn gebeurd de inferieure moslims op den duur op hun beurt weer verslagen zouden worden door superieure geïslamiseerde Germanen die dan vervolgens uiteraard de macht over het Arabische Rijk weer zouden hebben overgenomen.
Toch een soort toppunt van lef: tegenover Adolf Hitler de discussie aanzwengelen welk volk het meest superieur is. Als iemand tenslotte het verschil tussen über- en untermenschen wist dan was dat de führer wel.
 

België annexeren

Uiteraard kan ik nog meer verschillen tussen Wilders en Hitler bedenken. Zo verwacht ik heus niet van Wilders dat als hij ooit aan de macht komt - God behoede het - hij opeens België gaat annexeren of concentratiekampen voor moslims gaat oprichten. Maar ik wil er eerlijk gezegd ook niet aan denken, laat staan meemaken, wat voor domme dingen hij daarvoor in de plaats zou gaan doen.
Ach, Geert en Adolf: als het gaat over het creëren van een gemeenschappelijk vijandbeeld, het over één kam scheren van hele bevolkingsgroepen en het zaaien van haat en verdeeldheid zie ik genoeg overeenkomsten en zouden deze twee hypothetisch best een animerend gesprek met elkaar kunnen hebben. Met daarbij één belangrijke tip voor Geert: “Don’t mention the jews!”
 

Mij met Adolf Hitler vergelijken

Prettige gedachte voor Geert voordat hij mij in de rechtszaal treft: hij kan en mag mij andersom ook gerust met Adolf Hitler vergelijken. En niet ten onrechte. Zo was Hitler net als ik vegetariër, al zijn er geruchten dat hij soms ook vlees en vis at. Maar net als ik was Adolf in elk geval zeker een dierenliefhebber. Al verbaast het mij niet dat hij vooral een hondenliefhebber was, terwijl ik daarentegen juist een echt kattenmens ben.
Honden zijn ideale huisdieren voor mensen met dominante trekjes, omdat je die slaafse beesten zo lekker kunt commanderen. Terwijl katten daarvoor veel te eigenzinnig, eigenwijs en zelfstandig zijn en om die reden juist weer goed bij mij passen.
Dat ik als kind veel tekende en schilderde maar daar nooit een succesvolle carrière mee heb bereikt, zou je ook nog als een overeenkomst kunnen noemen tussen de führer en mij.

Wilders overtreffen in domheid

Slechts één man overtrof Wilders de afgelopen dagen in domheid en dat mag een knappe prestatie worden genoemd: rapper Hozny (geboren te Beiroet, Libanon) maakte een videoclip van zijn nummer “Geertje” waarin te zien is hoe twee mannen met pistolen een man die Geert Wilders moet voorstellen executeren.
Dan ben je dus een moslim die boos is op Geert Wilders omdat hij jouw hele godsdienst afschildert als het ultieme kwaad. Iets wat ik mij, zeker als moslim, heel goed kan voorstellen aangezien de heer Wilders ons allemaal inderdaad graag lijkt te willen laten geloven dat alle moslims domme godsdienstfanatici met baarden en pistolen zijn die zich alleen maar met criminele en terroristische activiteiten bezighouden.
Dus wat doe je dan als boze moslim dacht onze vriend Hozny. Jawel: je maakt uit protest een rapvideoclip waarin je een boze moslim met baard, zonnebril, Palestijnse sjaal en pistool neerzet die Geert Wilders ontvoert en vervolgens aan het eind executeert.
Slimme actie man! Laat de wereld zien hoe fout Wilders zit met zijn beeld van de Islam en maak iedereen duidelijk dat moslims juist normale, beschaafde, vredelievende mensen zijn waarvoor niemand bang hoeft te zijn. Met dank aan jou is mijn beeld van moslims (en rappers) een stuk genuanceerder geworden. Het is dat in mijn gemeente de PVV niet op de verkiezingslijst stond anders had ik wel geweten waarop ik zou gaan stemmen...
Ik stem in elk geval op elke partij die mij belooft te kunnen wonen in een plaats zonder PVV'ers en domme moslim-rappers met baarden en pistolen in hun video's (én daarbuiten).


Tonko

Wil je reageren op deze column? Ik hoor graag jouw mening!
Klik onderaan dit blog op "(Geen) opmerkingen" en plaats je reactie.

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten